پست و کور دندان
پست و کور دندان

اطلاعات مفید برای درمان پست دندان post core

پست و کور دندان چیست ؟

هنگامی که پس از عصب کشی مقدار زیادی از تاج دندان از بین می رود، برای ترمیم دندان باید از روکشی به نام پست و کور  (post & core) استفاده شود .

روش کار :

از ریشه دندان یک قالب تهیه می شود و به لابراتوار ارسال می شود تا وسیله ی پست ( post ) توسط لابراتوار ساخته شود .

جلسه بعد؛ پست به داخل ریشه دندان چسب زده می شود و یک تاج مصنوعی که به آن کور ( core ) گفته می شود به دندان بیمار می چسبانند، در نهایت قالبگیری شده و روکش تهیه می شود .

دندانهایی که به شدت از بین رفته‌اند و فقط ریشه آنها سالم مانده است را می توان با این روش بازسازی و نهایتا روکش کرد. «پست و کور دندان» در واقع یک تاج دندان فلزی با یک انتهای میله‌ای شکل است که با قالبگیری از دندان باقی مانده و ریشه آن ساخته می شود. سپس این تاج جایگزین تاج از دست رفته دندان شده (Core) و انتهای میله مانند آن (post) داخل ریشه دندان قرار گرفته، چسبانده می شود. در نهایت روی این مجموعه را یک روکش می پوشاند تا شکل  و ظاهر دندان بازسازی شود.

پست و کور دندان

 

1. پست دندان :

در دندانهاییکه به شدت تخریب شده یا شکسته‌اند و از تاج دندان فقط 2-1میلیمتر باقی مانده است از “پست”که یک میله از جنس‌های مختلف است و در ریشه دندان فرو می رود و می چسبد استفاده شده، تاج دندان را روی آن بازسازی می کنند. در حقیقت چون از تاج دندان مقدار خیلی کمی باقی مانده است دیگر هیچ ترمیم یا روکشی روی آن گیر نمی کند و کنده می شود.

بنابراین برای تأمین گیر روکش یا ماده ترمیمی تاج دندان؛ از این میله که محکم داخل ریشه چسبیده و امتداد آن در حد 3-2 میلیمتر بیرون آمده استفاده می شود. انواع مختلفی داردمانند پست های پیش ساخته (پین داخل کانال دندان)، فایبر پست و پست های ریختگی که در تصاویر بالا نوع ریختگی نشان داده شده است. لازم به ذکر است دندانی که نیازمند قراردادن “پست “در آن است حتماً باید درمان ریشه (عصب کشی) شده باشد.

پس از اتمام درمان عصب ‌کشی و بازسازی تاج دندان ممکن است دندانپزشک استفاده از روکش دندان را به شما توصیه کند. در برخی موارد نیز ممکن است پیش از روکش کردن دندان نیاز به پست و کور داشته باشید. در اینجا با پست و کور و روش انجام آن بیشتر آشنا می‌شوید.

آیا همیشه به پست یا پین نیاز است؟

به ‌طور کلی اگر بیش از نیمی از تاج طبیعی دندان (بخش سفید رنگ دندان که بالای سطح لثه قرار دارد) از بین رفته باشد، پین یا پست برای کمک به اتصال تاج بازسازی شده به دندان لازم است.

اگر بیش از نیمی از تاج دندان هنوز باقی مانده باشد، احتمالاً خود بیلداپ کافی بوده و نیازی به پست یا پین نیست.

توجه داشته باشید که پین یا پست نقشی در استحکام و تقویت دندان ایفا نمی‌کند. بلکه برعکس، تحقیقات نشان داده‌ اند ممکن است ریشه دندان تضعیف شده و خطر شکستگی آن بیشتر شود.

با این حال این به این معنی نیست که استفاده از پین خوب نیست بلکه میله را باید تنها به عنوان نگهدارنده و متصل کننده ماده بازسازی کننده به دندان در نظر گرفت. بنابراین اگر ساختار طبیعی دندان به اندازه کافی باشد، نیازی به استفاده از پین وجود ندارد.

  • در صورتی که پین استفاده شود:

ابتدا دندانپزشک با استفاده از دریل دندانپزشکی، فضای مناسبی برای میله ایجاد می‌کند. این سوراخ معمولاً داخل یکی از مجاری ریشه دندان واقع شده است که در مرحله مهر و موم کردن دندان در عصب‌ کشی پر شده است. ابعاد پین کاملاً مطابق با سوراخ ایجاد شده در دندان است. پین در سوراخ قرار گرفته و با باندینگ یا چسب مخصوص در جای خود محکم می‌شود. پس از این که پین محکم شد، ترمیم دندانی بر روی انتهای بیرون زده میله قرار می‌گیرد.

 

2. کور دندان

گاهی اوقات به علت ترک ‌خوردگی، پوسیدگی گسترده، جدا شدن پرشدگی دندان و یا ایجاد سوراخ دسترسی به پالپ، بخش زیادی از ساختار دندان از بین می‌رود. در چنین شرایطی کور بیلداپ استفاده می‌شود. core build up به عملی گفته می‌شود که در آن دندان‌پزشک ساختار از دست رفته دندان را با یکی از مواد ترمیمی مناسب بازسازی می کند تا دندان آماده دریافت روکش شود (شکل بالا). با انجام این کار فونداسیون مناسبی برای پشتیبانی روکش ایجاد می‌شود.

کور از چه موادی ساخته می شود؟

کور را می‌توان از انواع ماده ترمیم دندان پزشکی ماندگار ساخت. در بیشتر موارد برای ساخت core از آمالگام (مواد نقره ‌ای رنگی که برای پر کردن دندان استفاده می‌شود) یا کامپوزیت ( مواد سفید رنگی که برای پر کردن دندان استفاده می‌شود) استفاده می‌شود.

کارکرد کور چیست؟

ثبات روکش، به ساختار دندان که در زیر آن قرار گرفته است، بستگی دارد. در صورتی که بخش بسیار کمی از ساختار دندان باقی مانده باشد، روکش در صورت وارد آمدن فشار به خصوص از سمت پهلو به راحتی از جای خود جدا می‌شود. در چنین شرایطی با بازسازی دندان به کمک کور بیلداپ می‌توان ساختار دندان را به ابعاد اولیه آن نزدیک‌ تر کرد. به این صورت ثبات و اتصال روکش تا حد چشمگیری بهبود می‌یابد بنابراین طول عمر ترمیم به حداکثر می‌رسد.

نکاتی راجع به روکش دندان:

برای ساخت روکش بای وضعیت دندان به طور کامل بررسی شود،از جمله: موقعیت دندان در فک ، سلامت کامل لثه ها ، طول ریشه دندان ، نبودن کیست در اطراف ریشه ، وضعیت فک مقابل .

اگر دندان از هر نظر سالم بود میتوان برای ساختن روکش اقدامات لازم را انجام داد.

  • قبل از گذاشتن روکش حتما باید ریشه دندان به طور کامل بررسی شود تا اگر نیاز به عصب کشی دارد توسط دندانپزشک انجام شود.
    اگر میزان پوسیدگی تاج زیاد باشد و دندان تا نزدیک لثه یا زیر آن خراب شده باشد باید جراحی لثه انجام شود. در جراحی لثه مقداری از نسج لثه و استخوان اطراف لثه حذف می شود تا برای گذاشتن روکش حجم کافی وجود داشته باشد . در ادامه تمام پوسیدگی های دندان توسط دندانپزشک از بین می رود و سپس با کامپوزیت یا آمالگام ترمیم و آماده قالبگیری می شود .
  • دندانی که روکش روی آن قرار می گیرد باید به طور خاصی تراش داده شود که نسج دندان آن حذف شود تا فضای کافی برای قالبگیری دندان وجود داشته باشد .
  • باید به رنگ روکش هم توجه کرد و حتی از بیمار هم راجع به رنگ آن سوال می شود تا مورد رضایت وی باشد .
  • اگر روکش بلند بود حتما باید به دندانپزشک خود اطلاع دهید زیرا باعث فشار آوردن به مفصل فکی می شود .
  • اگر بعد از روکش در کنار لثه حلقه سیاه رنگی مشاهده کردین کاملا طبیعی است و روکش هایی که لایه زیرین آن ها از فلز و پوشش رویی از چینی است دچار همچین حالتی می شوند و جای هیچ گونه نگرانی نمی باشد .
  • روکش محافظی برای دندان نیست، بعد از روکش، دندان شما نیاز به بهداشت و مراقبت بیشتری دارد .
  • در صورت لق شدن روکش حتما به دندانپزشک خود مراجعه نمایید تا از خراب شدن دندان زیر روکش پیشگیری کنید .

راهنما : انواع روکش دندان را اینجا بخوانید.

 

انواع پست و کور  دندانپزشکی

در کل به 4 دسته تقسیم می شوند .

  1. پست و کور ریختگی

  2. پست فایبرگلاس و کور کامپوزیتی

  3. پست تیتانیوم و کور کامپوزیتی

  4. پست استنلس استیل  و کور کامپوزیتی

مقاومت در شکست در روش پست و کور ریختگی نسبت به روش های دیگر بالاتر بوده و بعد از آن پست فایبرگلاس و کور کامپوزیتی از مقاومت بالایی برخوردار است .

در نتیجه گروه 1 و 2 نسبت به 3 و 4 از مقاومت بسیار بالایی برخوردارند و نتایج بهتری را به ما نشان خواهند داد .

پست ها معمولاَ از جنس فلزی مانند : تیتانیوم ، استیل و یا فلزات ریختگی تهیه می شوند . اما این روزها برای درمان معمولاَ از نوع غیر فلزی آن استفاده می شود .

مزایای پست غیرفلزی نبست به پست فلزی :

از آنجا که انواع غیر فلزی دارای انعطاف پذیری بالایی هستند و در برابر فشارهایی که به دندان وارد می شود مقاوم ترند و دوام ریشه را در مقابل فشارها افزایش می دهند .

رنگ پست های غیرفلزی شفاف و سفید است و از نظر زیبایی نسبت به پست غیرفلزی کاربردی تر هستند.

معایب پست غیر فلزی نسبت به پست فلزی :

چسباندن پست غیر فلزی بسیار حساس است و پست های فلزی بسیار محکم ترند و چسباندن آن ها راحت تر است .

1. پست و کور پیش ساخته یا ریختگی :

برای گذاشتن پست و کور روی دندان باید از یکی از انواع ریختگی یا پیش ساخته استفاده شود . پست و کور ریختگی منحصراَ برای دندان خود فرد و در لابراتوار ساخته می شود که طی دو جلسه درمان انجام می شود و پر هزینه است. اما پست پیش ساخته طی 1 جلسه انجام می شود و هزینه کمتری دارد .

سوالات متدوال در مورد پست و کور دندان

1. دندانی که با پست و کور ترمیم می شود چند سال عمر می کند ؟

اگر روکش آسیب ببیند برای خود دندان اتفاقی نمی افتد و دندان از بین نمی رود . اما اگر پست و کور آسیب ببیند باید دندان کشیده شود . عمر مفید دندان ترمیم شده با پست و کور 10 سال می باشد (شاید هم بیشتر) که این بستگی به شرایط ابتدایی ساختمان دندان دارد .

2. آیا می توان از ساختن کور هم به تنهایی استفاده کرد ؟

در مواردی که نیمی از تاج دندان باقی مانده باشد می توان به تنهایی تاج دندان را کور بیلداپ کرد. اما اگر بیش از نیمی از تاج دندان از بین برود باید از پست هم استفاده کرد و کور به تنهایی پاسخگوی دندان نمی باشد .

از آنجا که پست در استحکام دندان نقشی ندارد و دندان را ضعیف کرده و آن را در معرض شکستگی قرار می دهد بهتر است که به عنوان تقویت نگه داشتن کور روی دندان استفاده شود که اگر ساختار دندان باقی مانده باشد بهتر است که از پست به هیچ عنوان استفاده نشود .

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد، سوالات خود در خصوص این روش درمان را در ادامه از طریق بخش نظرات بپرسید.

 

۱۲۶ دیدگاه برای “بازسازی دندان با پست و کور

  1. علی گفته:

    سلام دندان اسیاب بنده بعد از جراحی لثه پست و کور شده، بود ولی بعد از دوسال امروز در بین غدا خوردن افتاد .چکار باید کرد ایا قابل ترمیم است ییعنی پست کور جدید یا باید ایمپلنت یا کار دیگری

    • drsdghnjdadmin گفته:

      سلام
      نمیشه بدون دیدن دندان و عکس رادیوگرافی نظر داد.ولی اگر قابل درمان نباشه باید کشیده بشه و بعد از ۲ ماه با ایمپلنت جایگزین بشه.

  2. مهدیس شعبانی گفته:

    حدودا دو ماه پیش دندانم را پست و کور و سپس روکش کردم، اما در حین کار لثه ام قرمز شد و بعد از گذشت ۲ماه از بین نرفته و کمی هم التهاب دارد. آیا این امر طبیعی است ؟

    • drsdghnjdadmin گفته:

      سلام
      خیر طبیعی نیست.احتمالا لبه ی روکش به لثه فشار می آورد.اگر زیاد باشه فقط راهش اینه که روکش عوض بشه.

    • Hamid گفته:

      سلام
      حدود ۴ سال میشه که پست و کور گذاشتم ولی همیشه درد دارم به دندون دست میزنم تا از داخل ریشه درد دارم میخوام بکشم ایمپلنت کنم نظرتون چیه
      ممنون میشم

      • احسان صادقی نژاد گفته:

        سلام وقت بخیر
        بله اگر درد داره و پس از عکس رادیوگرافی مطمئن شدید از همین دندان هست و قابل برطرف شدن نیست نهایتا میتوان دندان را کشید و ایملنت گذاشت.

    • صابر گفته:

      من دندانم رو عصب کشی کردم دکتر کلا دندانها با کامپوزیت پر میکند واز پین هم استفاده میکند ولی نگران هستم که زیر روکش پین پوسیدگی ایجاد نمیکنه ومواد کامپوزیت که مخصوص دندان های خلفی خوبه یا آمولگام بعضی دکترا میگن چسب کامپوزیت زیر روکش پوسیدگی میاره این واقعیت داره ممنون

      • احسان صادقی نژاد گفته:

        اگر تراش ، قالبگیری و ساخت روکش خوب انجام بشه مهم نیست زیرش آمالگام باشه یا کامپوزیت.
        خیر مورد دوم که گفتین تاثیری در پوسیدگی زیر روکش نداره

  3. غلامحسن معنوی دادخواه گفته:

    با سلام، تصمیم دارم آچار مخصوص بستن پین داخل فک را بسازم. اگر جنس پین دندان و آنالیز موادی که پین از آن ساخته میشود را بدانم، پین هم خواهم ساخت.

    • drsdghnjdadmin گفته:

      سلام
      اگر منظورتون از پیچ داخل فک ، پیچهای جراحی فک یا ایمپلنتهای دندانی است ، جنسش تیتانیوم گرید۵ هست.
      ولی اگر منظورتون پین داخل دندان است جنسش استیل یا برنج است.

  4. فریبا گفته:

    سلام. من قصد ارتودنسی دارم. ولی دندان ۶ در حال حاضر آسیب دیده و باید پست انجام بشه .آیا بعداز پست وکور میشه ارتودنسی انجام داد؟

  5. مهری گفته:

    سلام حدود سه ماه پیش دندان چهارم بالای که داخلش پین بود شکست که دندانپزشک اونو پست وروکش کرد اما از قبل از روکش فک پایینم خیلی سفت میشه طوری که اگر مایعات بخورم لبم وفکم میلرزه به نظرتون مشکل از کجاست

    • drsdghnjdadmin گفته:

      سلام
      نوع مشکلتون به مفصل فک و سیستم عصبی-عضلانی صورت مربوط میشه.باید معاینه بشه ولی بعضی وقتها به دلیل باز نگه داشتن طولانی حین درمانهای دندانپزشکی است و بعد از مدتی خودبخود خوب میشه.

      • مرجان گفته:

        سلام من پست و کور انجام دادم بعد فقط روکش مونده
        روکش دو روزه آماده شده من وقت نکردم برم تحویل بگیرم
        میخواستم بدونم آیا روکش تغییر حجم میده؟
        آخه منشی دکتر گفتن دیر بیای روکش تغییر حجم میده و دوباره باید هزینه روکش رو پرداخت کنید

        • احسان صادقی نژاد گفته:

          سلام
          روکش تغییر حجم نمیده ولی دندان تراش خورده ممکنه جابجا بشه یا تحت فشار جویدن آسیب ببینه.زودتر مراجعه کنید .

  6. ستیا گفته:

    سلام . من دندونم رو پست کار کردم و روکش کردم . به علت فشار روکش از دندونم جدا شد . روکشو که برداشتم دیدم ریشه پست از وسط شکسته و قسمت بالای پست داخل روکش چسبیده . سوالم اینه که میشه ریشه پست رو از دندونم.خارج کرد یا دندونمو بکشم؟

  7. اشتراک‌ها: ایمپلنت دندان هزینه و عوارض - 0 تا 100 سوالات برای درمان ایمپلنت

  8. ستیا گفته:

    سلام .من دندان چهارم پست و کور شده اما پست دندونم شکست ولی روکش سالم هست . ایا میشه متناسب با روکش قبلیه دندان مجدد پست رو انجام داد؟

  9. فاطمه گفته:

    سلام مهرماه دندان ام رو عصب کشی و پست کردم میخواستم بعد از عید برم روکش کنم که با این وضع نمیشه رفت اگه باهاش غذا نخورم میمونه برام میترسم بشکنه اصلا هم باهاش غذا نمیجوم که مشکلی پیش نیاد میخوام بدونم عمرش تا چقدره و چی کار کنم

    • ماهی گفته:

      سلام وقتتون بخیر،من کل تاج دندونم ظاهرا از داخل پوسیده بود و یک ترک خورد و کامل ریخت،و فقط مونده ریشه.به هیچ عنوان درد ندارم.بنظرتون میشه مست و کور و سپس روکش گرفت یا فقط باید ایمپلنت کنم؟و ایا برای پست و کور حتما باید عصب کشی کرد؟چون من اصلا از ناحیه عصبش درد ندارم.و لطفا بفرماید پست و کور و روکش و حتی اگه برام عصب کشی هم لازمه سر جمع چنروز طول میکشه که انجام شه

      • احسان صادقی نژاد گفته:

        سلام وقت شما هم بخیر
        برای پست و کور حتما باید درمان ریشه(عصب کشی) انجام شود زیرا داخل کانال ریشه باید باز شده و پست داخل ریشه چسبانده می شود.در مورد دندان شما اگر بالاتر از لثه ۱-۲ میلیمتر از تاج باقی مونده باشه ، امکان حفظ دندان با پست و کور+روکش هست که چون ۲ مرحله ی لابراتواری داره بین ۱۴ تا ۳۰ روز ممکنه طول بکشه. در غیر اینصورت باید دندان کشیده و نهایتا ایمپلنت شود.

  10. رها اکرمی گفته:

    سلام آقا دکتر من شش ماه پیش دندونمو عصب کشی کردن از لحاظ ظاهری هیچ مشکلی نداشت ولی دکتر گفت چون عفونت داره باید عصب کشی بشه تا عفونت رفع بشه موقع عصب کشی دکتر گفت متاسفانه بر خطا دندونتو شکستم ولی وقتی پر کنی متوجه شکستگیش نمیشی و پرای پر کردن دندون به یک دکتر دیگه معرفی کرد و اون دندانپزشک گفت در ریشه دندون هات دکتر میله گذاشته ممکنه احساس درد کنه الان شش ماه هست که همش اون دندونم درد میکنه پیش خودش رفتم میگه مشکلی نیست قرص مسکن بخور…پیش دکتر دیگه هم میرم میگن ما نمیتونیم به اون دندونت دست بزنیم سر در نمیاریم، من موندم الان چیکار کنم لطفا راهنماییم کنید.

    • drsdghnjdadmin گفته:

      سلام
      حتما باید عکس رادیوگرافی دقیق و معاینه انجام بشه . متاسفانه بصورت آنلاین نمیتونم اظهار نظری بکنم.

  11. رخشان گفته:

    سلام من چند ساله سبکیه سر دارم و ام ار ای شدم و هیچ مشکلی نداشتم
    گوشمم سالمه و مشکلی نداره
    امروز دندونمو که چند روز پیش دکتر عصب کشی کرده بود با کامپوزیت پر کردن
    نصفه شب با سبکیه سر وحشتناک و تهوع بیدار شدم
    اولین بار بود انقد شدید بود ممکنه بخاطر مواد کامپوزیت بوده باشه؟

    • drsdghnjdadmin گفته:

      سلام
      در حد اطلاعات من ، خیر ارتباطی با کامپوزیت نداره ولی ایجاد صدا،لرزش و باز بودن طولانی دهان ممکنه تاثیر داشته باشه.

  12. نازنین حسینی گفته:

    سلام دکتر، داخل ریشه یه دندون بالایم سه تا پین گذاشته شده و این پین ها باعث میشن اطراف بینی و گونه اطراف دندونم درد زیادی داشته باشه خواستم بپرسم میشه درشون آورد مشکلی پیش نمیاد؟

    • drsdghnjdadmin گفته:

      سلام
      اول باید مطمئن شد که علت درد از پین هاست. اگر اینطور باشه باید دندان کشیده بشه.چون اگر پین ها را در بیاریم چیزی از دندان باقی نمیمونه که بتونید ازش استفاده کنید.

  13. ساغر گفته:

    وقت بخیر این درسته که اگر بافت اطراف دندان به خاطر پوسیدگی یا ارتفاع کم تاج دندان جراحی شود تا فضای کافی برای پست و کور وجود داشته باشد، شکل نهایی دندان بدفرم و بزرگ‌ میشه چون روکش بالاتر از سطح سایر دندان ها قرار میگیرد؟

    • drsdghnjdadmin گفته:

      وقت بخیر
      بله درسته البته اگر زیاد باشه . ولی اگر جراحی لثه در نواحی دندانهای جلو باشه برای ایجاد قرینگی باید دندان های مجاور هم جراحی لثه شوند.
      اگر دردندانهای عقب باشه خیلی مهم نیست.

  14. جلال پور گفته:

    سلام، یکی از دندان های من پست و کور انجام شده، خوراکی سفت مثل نون میخورم درد میگیره، لبم بی حس میشه وقتی قسمت گونمو ماساژ میدم، داخل عکس چیزی مشخص نیست ولی از وقتی پست و کور انجام دادم یه چیزی شبیه جوش روی لثه بالای دندان دراومده، آیا ریشه مشکل داره؟

    • drsdghnjdadmin گفته:

      سلام
      یا درمان ریشه ندان مشکل دارد(عصب کشی اشکال دارد) یا ممکنه بدلیل فشار پست، ریشه دندان ترک خورده باشد که در عکس دیده هم نمی شود.

  15. امیررضا گفته:

    سلام اقای دکتر خسته نباشید من همین دیروز دندانم رو پست و کور کردم ولی امروز یکم فشار دادنی درد میکنه ، این طبیعیه؟
    بینهایت ممنون میشم جواب بدید؛ با تشکر

    • drsdghnjdadmin گفته:

      سلام وقتتون بخیر
      ممکنه بدلیل تازه بودن درمان باشه.ولی اگر تا یک هفته خوب نشه مشکلی هست که باید چک بشه.

  16. محبوب گفته:

    باعرض سلام وخسته نباشید .
    دندون آسیاب فک بالام عصب کشی شده و داخلش دوتا پیم قرار داره . قبل از کرونا نصف باقی مونده ی تاج دندونم که بسیار پوسیده وسیاه بود خارج شد چون از ابتلابه کرونا میترسیدم مراجعه نکردم ولثم به خاطر نظافت بیش از حد دندونم وخالی بودن جای تاج اومد پایین واطراف کامپوزیت یا سرب باقی مونده روی پایه پیم رو گرفت . بعد از گرفت عکس رادیولوژی بهم گفته شد که عصب کشی دندونم خیلی خوبه و با جراحی لثه و پست وروکش دندونما نگه دارم . به جراح لثه که مراجعه کردم گفتن چون از تاج دندون هیچی نمونده به جای جراحی و گذاشتن پست وروکش و بی اطلاع بودن از پوسیدگی ریشه بهتره به جای صرف وقت وهزینه دندونا بکشم و ایمپلنت کنم .الان سر دوراهی موندم که پیش چه پزشکی در این خصوص برم وچه تصمیمی بگیرم . ممنون میشم راهنماییم کنید .

    • drsdghnjdadmin گفته:

      سلام وقت بخیر
      به نظرمن هم ، تخریب زیاد در این حد که گفتین در دراز مدت دوام نخواهد داشت و هزینه و وقت صرف شده ، هدر خواهد رفت.
      بهتره کشیده بشه و سپس ایمپلنت

  17. مهسا گفته:

    سلام آقای دکتر خسته نباشید.من دندان ۷پایینم عصب کشی شده بوده الان شکسته چون روکش نکرده بودم, متاسفانه الان ریشه آن نصفش پوسیده ظاهراً , کنار این دندان ندارم( دندان ۶ ) و کشیده شده و بعد از آن دندان ۵م ترمیم شده اما عصب کشی نشده سوالم اینکه آقای دکتر این دندان ۷م را میخوام نگهش دارم , میشه راهنماییم کنید لطفاً بهم گفتن که روکش کردن آن پنجاه پنجاه است با این حال حاضرم روکش کنم ولی فعلا نکشم. لطفا بگید بهتره دندون ۵ را عصب کشی کنم (در حد ترمیم ) و بعد بریج کنم که هر سه واحد روکش شود یا نه دندون ۷م رو جداگانه روکش کنم تا زمانی که دندان ۵ عصب کشی کنم. ممنونم از وقتی که گذاشتید

    • drsdghnjdadmin گفته:

      سلام وقت بخیر
      چون دندان ۷ در درازمدت قایل اطمینان نیست نباید بریج بشه.یا تکی روکش کنید و یا بکشید و سپس ایمپلنت.به دندان ۵ دست نزنید زیرا آسیب دیده و نهایتا ممکن است آن هم ازبین برود.

  18. roya گفته:

    سلام
    من چندماه پیش دندونمو عصب کشی کردم و پست گذاشتم ولی هنو روکشش اماده نشده ولی وقتی با انشتم فشار میدم درد میکنه و وقتی گونم رو ماساژ بدم پست رو انگار حس میکنم ایا بعد روکش اوکی میشه؟
    یا که مشکل داره؟

    • drsdghnjdadmin گفته:

      سلام
      باید قبل از گذاشتن روکش بررسی بشه .بعد از روکش تاثیر مثبتی ایجاد نمیشه

  19. زهره گفته:

    سلام من چند روز پیش پست و روکش کردم دندون ۷ ازسمت راست پایین الان.تو صحبت کردنم .مشکل پیش امده .س و ش تو حرفام زیاد شده .

    • علیرضا گفته:

      سلام وقت بخیر آیا میشه برای دندانی که در داخل ریشه ترک خوردگی داره پست و کور انجام بشه و بعد روکش بذارن ؟ با تشکر فراوان از راهنمایی های جنابعالی

      • احسان صادقی نژاد گفته:

        سلام وقت بخیر
        نه متاسفانه نمیشه.باید دندان و ریشه کشیده بشه و نهایتا ایمپلنت گذاشته شود.

      • احسان صادقی نژاد گفته:

        سلام وقت بخیر
        متاسفانه در چنین حالتی دندان کشیدنی است و امکان پست و کور نیست.

  20. zeinab گفته:

    سلام وقت بخیر
    من دندان نیشم یکم انحراف داره رفتم پیش متخصص زیبایی گفتن باید بتراشیم که نصف دندان میره، برای ارتودنسی هم گفتن شاید ۵۰درصد درست شه..میخام ببینم ارتودنسی تو هرسنی جواب میده یافقط سنین پایین.. من ۳۳ سالمه

      • مهسا گفته:

        سلام وقت بخیر
        من حدودا ۱۵ سال قبل دندانم رو عصب کشی و پست و کور کروم،۳ ماه پیش هنگام نخ دندان زدن کنده شد،دو هفته پیش رفتم دکتر و مجدد عکس گرفت و مشکل عصب و ریشه نداشت،پست گذاشتن و قالب گیری کرد،ولی دو روزه که شدیدا درد گرفته و با مسکن هم فقط یکی دو ساعت کمی بهتر میشه،تماس گرفتم گفتن احتمالا پست بلند بوده و به ریشخ فشار اورده و روکش بذاریم خوب میشه،ولی من میترسم الان روکش بذارم و درد خوب نشه،
        به نظرتون مشکل از پست هست و روکش رو کار بذارم فعلا یا خیر؟

  21. مصطفی گفته:

    سلام خسته نباشید.فک بالای من دندان شش وهفت دوطرف را دارم ودندان وسطیم تاج کوتاه ولی دوطرف اش پست شده است.پزشکم گفت ان هم پست بگذاری محکمتر میشد خواستم نظر شما درمورد پست چی.واین بار تعداد روکش بااین پست هاجواب میدد

  22. مریم گفته:

    سلام.من دندون ۲پست گذاشتم و عکس گرفتم به هر دکتری نشون میدم میگن ریشه مشکل داره و عفونت کرده ولی دکتر خودم تایید میکنه مشکلی نداره نمیدونم روکش کنم یا بکشم،آیا بعدن به مشکل میخورم ؟

  23. هایده گفته:

    سلام اقای دکتر من رفتم دندانپزشکی کل دندان بالا ی من رو خراب کرده هر جا رفتم قبولم نکردن رفتم پیش خودش بهم گفت پست کور کنم جواب میده برام چون کلا بالا فقط ریشه دارم اصلا بالا دندان ندارم همه رو تراشیده به ریشه رسیده میشه راهنماییم کنید چون خیلی ناراحتم ممنون

    • احسان صادقی نژاد گفته:

      سلام
      اگر ایشون قبول دارن که درمان اشتباه انجام دادن، باید خودشون درستش کنند یا هزینه کشیدن و ایمپلنت آن را قبول کنند.

  24. علیرضا.ع گفته:

    سلام خسته نباشید.لثه و فک بالای بنده کوتاهه و دندانهای بالا دیده نمیشه از نظر زیبایی وضمن اینکه جویدن هم بدون اشکال نیست.چه پیشنهای برای بزرگتر کردن دندانهای بالا تا حدود یک سانتی متردارید ?سپاس.

    • احسان صادقی نژاد گفته:

      سلام بدون معاینه نمیشه گفت. ضمنا امکان بلندتر کردن دندان ارتفاع دندان تا این حد وجود ندارد.

  25. صبا گفته:

    ایا روکش دندانی هست ک دندان تراش نخوره( لمینت منظورم نیست) روکشی ک کل دندان بپوشونه و تراش نخوره دندان اسمش چیه؟ سوال دیگه اینکه ۲تا دندان کنار هم با امالگام پرکردم پیش ۲دکتر مختلف اما امالگام یکی از دندان ها رنگش روشنتر (نزدیکتر ب نقره ایی)  اون یکی تیره تر نزیک ب سیاه چرا رنگاشون متفاوته و کدوم ماده برا پرکرون جنسش بهتره؟ سپاس 

    • احسان صادقی نژاد گفته:

      سلام
      پاسخ سوال اول : خیر . چون تراش برای این لازم هست که وجود ضخامت روکش (حدود ۱ میلیمتر) باعث بزرگ شدن ابعاد و مرتفع شدن دندان نشه.
      پاسخ سوال دوم:اگر زمان طی شده برای هردو تقریبا یکسان هست ، رنگ نقره ای روشن بهتره.زیرا ترکیب آلیاژ آمالگامها با درصد مس و نقره متفاوتی تولید میشه. مس بالا تر (حدود ۳۰%) بهتره با نقره ی متوسط(حدود ۵۰ %)

    • احسان صادقی نژاد گفته:

      سلام
      معمولا خیر.فقط تا جایی بین دو دندان وارد میشه که مرز بین لامینیت و دندان دیده نشه.

  26. عسلی گفته:

    دندان ۶عصب کشی شده بود قسمتی از ماده اش ریخت و کمی از دندانم شکست ۶ماهی میشه وقتی غذا میخورم توسوراخش غذا میره میخواستم بیبنم ایا میشه بازم عصب کشی کردو ودباره پرکرد اخه شنیدم بعد شکستن سریع باید درستش میکردم ولی چون درد نداشت کاری نکردم

    • احسان صادقی نژاد گفته:

      سلام
      بله میشه به شرطی که در این مدت ریشه پوسیدگی پیدا نکرده باشه و دندانپزشکتون پیش بینی بکنه در ازای هزینه ای که می کنید حد اقل براتون ۵ سال یا بیشتر کار کنه. وگرنه بهتره کشیده بشه و ایمپلنت کنید.

  27. مجتبی گفته:

    با سلام من یکی از دندان هایم که عصب کشی شده بود شکست. الان فقط یک ریشه مونده. آیا می شه روی همون ریشه پست و کور کرد.

  28. محمد گلبازی گفته:

    سلام آقای دککتر،آخرین دندان فک بالای رامدت سه سال است پست کور کرده اند دندانهافک پائین را باامپلنت ترمیم کردم فشاری که به روکش دندان پست کور میآید درد میکندچه باید بکنم

    • drsdghnjdadmin گفته:

      سلام
      باید عکس تکی از دندان تهیه بشه.دندان پست و کور شده ریسک ترک خوردن ریشه در دراز مدت دارد

  29. فاطمه ابراهیمی گفته:

    با سلام حدود یکسال پیش دندان شش بالا را پست و کور کردم ولی از همان ابتدا درد داشت به طور موقت روکش چسبانده شد و از شدت درد انقدر فشار آوردم تا روکش کنده شد و کمی از درد کاسته شد ولی باز هم اصلا نمی‌توانستم فشار روی آن را تحمل کنم مدتی بدون روکش بودم و وقتی مراجعه کردم عکس گرفته شد و گفتند عصب کشی مشکلی ندارد و روکش را دایمی چسباندند الان که حدود دو ماه میگذرد هنوز درد دارم و اخیرأ خیلی بیشتر شده و هیچ چیز حتی چیزهای نرم را با این سمت از دهانم نمیتوانم بجوم و با خوردن چایی تا مغزم داغ میشود و درد می‌گیرد به نظر شما باید چکار کنم از شر این درد خلاص بشم و آیا باید به همان دندانپزشک مراجعه کنم یا دیگران هم انجام میدهند؟

    • احسان صادقی نژاد گفته:

      سلام
      باید دندانپزشک دیگری معاینه کنه و عکستون رو ببینه.احتمال نقص در درمان ریشه (عصب کشی) و یا ترک خوردن دندان بر اثر فشار زیاد پست و کور وجود دارد.احتمال کمی هم دارد که روکش بلند باش.

  30. توکلی گفته:

    سلام و عرض ادب دندان من توسط دندان پزشک پست و کور شده بود یکی ازانها روکش و پست و کور در اومد ایا امکان ترمیم ان مجدد هست

    • احسان صادقی نژاد گفته:

      سلام وقت بخیر
      بله البته اگر ریشه دندان نشکسته باشه.چون یکی از علل خارج شدن پست و کور یا روکش ، شکستن ریشه یا تاج دندان است.

      • نيلوفر گفته:

        سلام،وقت بخیر
        من درمان پست و کور رو انجام دادم و امروز روکش رو براى من چسباندن، در حالت عادى دردى ندارم ولى حتى غذاى نرم نمیتونم بجوم و احساس درد شدیدى میکنم هنگام جویدن و اصلا باهاش راحت نیستم، ایا این طبیعى هست یا درمان خوب انجام نشده؟؟

        • احسان صادقی نژاد گفته:

          سلام وقت بخیر
          احتمال داره روکش بلندی داشته باشه.مراجعه کنید تا بررسی کنند.

  31. Rahil گفته:

    سلام ببخشید من دندونم رو اعصاب کشی کردم و دیواره های دندونم سالم بود دکتر بهم گفت باید روکش بشه تا دیواره ها نشکنه رفتم برای روکش ۷۰درصد دیواره دندونم را تا لثه تراشیده۳۰درصد دیواره دو طرف مونده آیا واقعن به روکش وقتی دیواره دندونم سالم بود لازم بود

    • احسان صادقی نژاد گفته:

      سلام
      بله اکثر دندانهایی که درمان ریشه ( عصب کشی ) می شوند باید روکش شوند تا در دراز مدت دچار شکستگی یا ترک خوردن نشوند.

  32. زهرا گفته:

    سلام
    ببخشید من هفته پیش دندونم و پست و کور کردم و باید روکش بشه احتمالا ده روز طول بکشه تا روکشش آماده بشه آیا میتونم با طرفی که دندان پست و کور شده غذا بخورم

  33. یوناب گفته:

    سلام وقت بخیر
    من چند ماهی میشه که دندونم رو روکش کردم اما لثم کبود شده و خوب نشده و دهنم بوی بد گرفته
    باید چیکار کنم؟

    • احسان صادقی نژاد گفته:

      سلام
      احتمالا روکش لبه های فلزی و بلند تر از استاندارد دارد که در لثه فرو رفته و باعث این حالت شده.
      روکش های زیرکونیا که درست کار بشوند بهترین انتخاب هستند .

  34. الی گفته:

    با سلام، من یه مشکلی دارم یخرده نیاز به راهنمایی دارم. من یکی از دندونهای جلوم شکسته بود و برای درمانش رفتم پیش دندانپزشکی که توی محلمون بود. دندون رو پر کرد که اصلا راضی نبودم و به قول خودش روکش هم گذاشت. دندون کناریش کاملا سالم بود و فقط یه گیر غذایی کوچیک داشت. جلوی جلو هم هست و از دندانهای نیشه. خلاصه الان یه ماهه دکتر الکی روکشش هم کرد و تو این یه ماه تا حالا سه بار شکسته و افتاده و برای درست کردنش رفتم پیش دکتر و هر دفه هم یه پول جدید گرفته. دو روز پیش دندونی که با پین محکم کرده بود، افتاد، امروز رفتم مطبش.به من گفت چیکار کردی باز این دندونه افتاد؟ من جواب ندادم بهش که شما چیکار کردی که از دندون سالم من این موند. یه قالب گیری مسخره ی آب دوغ خیاری انجام داد و گفت برای تاج دندان بوده، بعد گفت حالا ششصد دیگه بده که بدم لابراتوار درستش کنن. من ندادم پولو چون واقعا حقوق پدرم رو قطع کردن. از کجا بیارم شکم این دزدا رو سیر کنم. از طرفی روکش دندونه رو هم که شکسته بود نگه داشته. الان یه پانسمان الکی گذاشته رو دندونم و رسما جلو دندون ندارم. من واقعا میخوام برم شکایت این دکتر رو بکنم. دندون من هیچ عیبی نداشت و الان دیگه ندارمش حتی و هر هفته به بهانه ی جدیدی داره پول از من میگیره. بعدم من لثه های ضعیفی دارم و کلا آدم ضعیفی هستم چطور میخواد از دندونی که هیچیش نمونده دندون بسازه؟ لابد میخواد جراحی هم کنه. تازه میگفت بزار دندون بغلش رو بتراشم و دو تا رو روکش کنم …. من گفتم نه . واقعا موندم با این دکتر چه کنم. یکی منو راهنمایی کنه. من واقعا میخوام از این دکتر شکایت کنم چون فقط تو دهن من گند زده رفته. تو رو خدا بگین چیکار کنم؟ هر دفه داره به یه بهانه پول میگیره. ممنون میشم راهنماییم کنین.

    • احسان صادقی نژاد گفته:

      سلام وقت بخیر.
      متاسفم از این همه کار نامعقول و نادرستی که باعث دردسر و ازدست دادن سلامتی دندان شما شده.
      باید به اداره نظام پزشکی شهرتون مراجعه کنید و مراحل شکایت رو انجام بدبد.اگر از دندونتون عکس یا هر مستند دیگه ای هم دارید همراه داشته باشید.

    • نازنین گفته:

      سلام دکتر . خسته نباشید . من دندون ۱ و ۲و ۳ و ۴ رو رفتم پیش دکتر و گفتم روکش کنه ، به دوتاش پین گذاشت و دوتاش رو فقط تراش داد، خب من سه تا از قبل دندونام روکش داشت و اطلاعات کامل داشتم از روکش. این آقایه مثلا دکتر دندونامو قالب گرفت و روکش رو چسبوند ، اونقدر بلند بودن که ۵ بار رفتم تراش داده ، و الان قسمت زیرش چیزی از چینی نمونده و فلز زده بیرون ، و وقتی رفتم پیشش که بگم راضی نیستم گفت خب لابراتوار مقصره و من تقصیری ندارم . وقتی رفتم پیش به دندونپزشک گفت دکتر مقصره چون دندونای تو کوتاهه و بالای درست و ظریف تراش میداد.خودمم با نظرش موافق بودم چون خودمم همینو میگفتم.آخه کلی از دندونم مونده بود و بیچاره لابراتوار فضایی نداشت که هم فلز و هم چینی بزاره و برا دندونام روکش بسازه . سال پیش از من ۴ میلیون گرفت که از همه جا گرون تر گرفت . الانم اصلا راضی نیستم چون بلندی داره و خوده دندونام از بس تراش داده ، دیگه از فلزه زیره چینی دراومده بیرون . الان من میتونم شکایت کنم تا حداقل دیگه همچین بلایی سر یکی دیگه نیاره ؟ کجا و چجور شکایت کنم ؟ اصلا میتونم شکایت کنم ؟

      • احسان صادقی نژاد گفته:

        سلام وقت بخیر
        از اتفاق پیش آمده براتون متاسفم.بله میتونید.شما باید به سازمان نظام پزشکی شهری که زندگی می کنید یا نزدیکترین شهری که سازمان نظام پزشکی در آنجا شعبه داره مراجعه نمایید.عکس رادیوگرافی و مستنداتی که دارید رو هم همراه داشته باشید.

  35. ز گفته:

    سلام من قصد دارم هفته اینده پست وکور کنم ولی دکتر گفت جنسش از کروم هست.. ایا برای بدن ضرر نداره؟؟

  36. Sanaz گفته:

    سلام،من سه تا از دندون های جلو بالام رو پست و کور کردم هرکدوم جداگانه،۱۶ سالمه
    ولی این سه تا دندون بعد مدتی کج شدن و هرکدوم به یک سمت مایل شدن و فرم زیبایی ندارند مثل دندون های عادی که کج هستن
    برای اینکه صاف بشن باید چیکار کنم؟ارتودنسی باید بکنم؟؟

    • احسان صادقی نژاد گفته:

      سلام
      البته ارتودنسی روی دندانهای روکش شده چسبندگی خوبی نداره و حرکت دادن این دندانها احتمال جدا شدن روکش رو به همراه خواهد داشت . ولی با توجه به سن شما راه دیگری غیر از ارتودنسی وجود نداره که باید اول عکسOPG بگیرید و بعدا اقدام کنید.

    • احسان صادقی نژاد گفته:

      سلام
      بله میشه ولی بستگی به استحکام دندان زیر روکش، وضعیت ریشه و شرایط لثه داره. بعضی وقتها به دردسرش نمی ارزه چون ممکنه منجر به از دست دادن دندان و نیاز به درمانهای طولانی و زیاد شود.

  37. آرزو اسمعیلی گفته:

    روکش هام خیلی مصنوعی هستن دلم میخواد عوضشون کنم ولی به دکتر که مراجعه کردم نظر منفی داشتن و گفتن نمیشه

  38. محمود گفته:

    سلام و عرض ادب
    دندان ۷ من حدود ۹۰ درصد تخریب شده که به مدت یک سال به همین شکل هست و عصاب کشی نشده ، آیا امکان پست کور کردن این دندان وجود دارد ؟ لطفا توضیح بفرمایید

    • احسان صادقی نژاد گفته:

      سلام وقت بخیر
      اینطور که توصیف کردین دندان کشیدنی است. اما برای تعیین طرح درمان دقیق باید از دندان عکس گرفته و معاینه بشه.

  39. جمالی گفته:

    سلام بنده سال پیش دندون جلوییم پست گذاشتن ولی چون رو به جلو کج گذاشتن دندونام از ردیف خارج شدن و پشت لثه ام فاصله افتاده، آیا امکانش هست که روکش در آورده بشه پست رو خارج کنن و دوباره از نو پست رو صاف و بدون کجی بذارن؟

    • احسان صادقی نژاد گفته:

      سلام
      خیر .روکش رو میشه خارج کرد ولی پست چون در ریشه چسبانده شده قابل خارج کردن نیست و ممکنه ریشه دندان بشکنه.شاید با تراشیدن از قسمت بیرون زده ی کور ( تاج فلزی) و تعویض روکش مشکلتون حل بشه.

  40. مهسا گفته:

    با سلام
    دندانی که عصب کشی شده و دیگه دردی نداره اما بعد از انجام قالب گیری برای انجام پست باعث درد شدید و ملتهب میشود علتش چیست

    • احسان صادقی نژاد گفته:

      سلام
      برای پست و کور داخل کانال دندان باید مقداری خالی بشه.اگر حین تراش داخل کانال ، دیواره کانال یا کف حفره پالپ سوراخ بشه درد و التهاب ایجاد میکنه.حین قالبگیری پست و کور با روش مستقیم که با دورالی انجام میشه ممکنه فشاری به ریشه وارد بشه که درد گذرایی داره و خوب میشه.اینا بصورت کلی بود و برای تشخیص دقیق تر نیاز به معاینه دندان و تهیه عکس PA هست.

      • آیدین گفته:

        سلام وقتتون بخیر، دکتر من سال یپش دندانم رو ترمیم مجدد ریشه کردم و بعدش پست و کور انجام شد اما هنوز بعد یک سال نرفتم برای روکش یک بخش هایی از کور هم شکست ولی پست سالمه، امکانش هست که خراب شده باشه تا الان! درد یا مشکل خاصی پیش نیومده، آیا هنوز میتونم اقدام کنم برای روکش؟ اگر مشکلی یپش اومده باشه باید ایمپلنت انجام بشه؟ نمیشه کاریش کرد؟

        • احسان صادقی نژاد گفته:

          سلام وقت بخیر
          باید دندان معاینه بشه که آیا تاج (کور) باقیمانده استحکام لازم برای نگه داشتن روکش را دارد یا خیر.اگر نداشته باشد باید کشیده و سپس ایمپلنت شود.

  41. عماد گفته:

    سلام خسته نباشید ببخشید تاج دندونم کامل از بین رفته ولی ریشه سالمه آیا میشه پست و کور انجام داد با تشکر

    • احسان صادقی نژاد گفته:

      سلام
      همانطور که قبلا در پاسخ به دیگر دوستان گفته ام ، بدون معاینه و داشتن عکس دندان امکان پاسخ به این پرسش وجود ندارد.باید ریشه سالم باشد،حداقل ۱ میلیمتر بالاتر از لثه بافت سالم از دندان وجود داشته باشد و ریشه دندان به خوبی عصب کشی شده باشد.

  42. سعادت گفته:

    سلام دندان شماره ۷ پایین سمت چپ بنده عصب کشی شده، بعد اون را تراش دادند، سپس پست را در آن قرار دادند، حالا دقیقا مثل روز اول، دندان کناری درد می کنه، البته ۶ روز است که پست را قرار دادند، می خواهم بدونم علت چیست؟

    • احسان صادقی نژاد گفته:

      سلام ، قاعدتا نباید ربطی به این دندان داشته باشد. بهتره دندان کناری به دقت معاینه و در صورت نیاز با عکس چک شود. دندان پست و کور شده را با ضربه ملایم ناخن یا دم قاشق تست کنید که آیا واکنش دردناکی دارد یا نه. قبل از قالبگیری روکش برای دندان ۷ باید علت درد و اینکه کدام دندان است مشخص شود.

  43. صادقی گفته:

    سلام‌من حدود یک ماه پیش دندونم عصب کشی انجام دادن برای پست هم قالبگیری کردن ولی متاسفانه بهم زنگ نزدن که برم پست برام بزارن دندانم یک طرفش باقی مانده بود ولی طول این یک ماه هم پانسمان هم باقی مانده دندان از بین رفت حالا دکتر میگه ادامه کار میسر نیست من باید چی کار کنم آیا حرف ایشون درست ریشه دندان من سالم بود دندون هم کامل بود دکتر موقع تراشیدن زدن نیمی از دندانم شکستن نیمی دیگر همان عفلت و کم کاری’دکتر به نظرتون اون پست قابل استفاده هست الان یا من برم از دکتر شکایت کنم چون مبلغ زیادی بابت کار از من گرفته بودن

    • احسان صادقی نژاد گفته:

      سلام
      با این شرایط به نظر من بهتره هزینه ای که ازتون دریافت شده ، پس داده بشه تا پس از کشیدن این دندان بتوانید برای انجام ایمپلنت اقدام کنید.اگر به توافق نرسیدید می توانید پیگیری نمایید.

  44. وحید گفته:

    سلام آقای دکتر خانمی پرسیدن آیا پست و کور درد داره و شما فرمودین که نه درد نداره و نیاز به بی‌حسی هم نداره اما من رفتم برای پست و کور درد قابل تحمل نبودحالا این مشکل از دکتر من بوده یاطبیعیه و درد وجود داره حالا من خواهش می‌خواستم بکنم از شما که یک بار دیگه به این سوال که پست و کور درد داره یا نه جواب بدید

    • احسان صادقی نژاد گفته:

      درود بر شما
      بله حتما.
      ببینید پست و کور در دندانهای عصب کشی شده انجام میشه.پس فقط موقعی ممکنه دندان درد بگیره که یا طی یک هفته اول بعد از عصب کشی که هنوز ریشه دندان التهاب داره انجام بشه و یا اینکه در حین کار یه بلایی سر دندون یا لثه ی اطرافش بیاد !!
      وگرنه هیچ دلیلی برای ایجاد درد حین ساخت پست و کور یا چسباندن پست و کور وجود نداره.

  45. هانا گفته:

    سلام من دندون ۶ پایینم رو عصب کشی کردم و چند روز پیش پست انجام دادم و می خوام روکش کنم از دیروز کمی دندونم درد می‌کنه خیلی کم وقتی بهش زبون میزنم درد می‌کنه علت چیه؟

    • احسان صادقی نژاد گفته:

      سلام
      درد کم مهم نیست .اگر تا قبل از سمان ( چسباندن) روکش خوب نشد باید به دندانپزشک خودتون اطلاع بدهید که عکس بگیره و بررسی کنه که مشکل چیست.درصد کمی از موارد ، ریشه دندان حین سمان (چسباندن) پست ممکنه ترک بخوره .ولی احتمالش کمه

  46. هانا گفته:

    سلام مجدد ، عکس گرفتم نه شکستگی و ترک چیزی تو عکس نبود ولی چون حین گذاشتن پست کمی درد داشت و یه کم خون اومد گفت احتمالا ریشه یه سوراخ ریزی داره ، یه موادی پر کرد تو دندونم و گفت این ترمیمش می‌کنه ، حالا به نظرتون اگر نشد چیکار کنم دندون رو باید کشید؟ خیلی نگرانم

  47. هانا گفته:

    سلام مجدد ، عکس گرفتم نه شکستگی و ترک چیزی تو عکس نبود ولی چون حین گذاشتن پست کمی درد داشت و یه کم خون اومد گفت احتمالا ریشه یه سوراخ ریزی داره ، یه موادی پر کرد تو دندونم و گفت این ترمیمش می‌کنه ، حالا به نظرتون اگر نشد چیکار کنم دندون رو باید کشید؟ خیلی نگرانم

    • احسان صادقی نژاد گفته:

      سلام مجدد
      والا به شکل آنلاین نمیتونم نظر دقیقی بدم بهتون.فعلا کاری بیشتر از صبر و زمان دادن نمیشه کرد.اگر سوراخ شده باشه ریشه (root canal perforation) درصدی ریسک جواب ندادن داره .

  48. جعفر گفته:

    سلام رفتم دندان پزشک دندان ۴و۵ فک بالا رو عصب کشی کنم فقط دندان ۵ یخورده سوراخ بود بعد دکتر هر دو دندونم رو تا نصف تراشید بعد گفت بدنه دندونت ضعیفه باید پست بشه و دندونم رو تا چه میلی متر باز تراشید برای پست آیا این کار به سود دکتر بود یا نه لازم بود؟ اعصابم خیلی خورده

    • احسان صادقی نژاد گفته:

      سلام
      والا من بدون دیدن قبل از درمان دندان شما یا عکی اگر گرفته شده باشه ، دیدن عکس قبلش نمی تونم اظهار نظری بکنم.اگر به دندانپزشکتان اعتماد نداشتید نباید مراجعه می کردید. متاسفانه اینطور موارد بدون وجود عکس دندانها قابل اثیات یا پیگیری نیست.

  49. محمد اسلمی گفته:

    سلام من حدود ۱۲سال پیش دو تا دندون ۴و۵ پست و روکش کردم الان یکی از پستها درآمده،میشه دوباره ترمبم کرد

    • احسان صادقی نژاد گفته:

      سلام
      بستگی به مقدار بافت سالم و باقی مانده دندان دارد. باید بررسی بشه.اگر شرایطش رو داشته باشه بله میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

سلام بازدید کننده گرامی

×