ترمیم پوسیدگی دندان

بهترین درمان پوسیدگی دندان:

درمان پوسیدگی دندان با مواد همرنگ دندان یا کامپوزیت به خوبی و با کیفیت بالا برای دندانهای جلو  و عقب انجام می شود.فقط دندانهایی که عصب کشی شده اند و باید روکش شوند بهتر است از آمالگام یا روش پست و کور استفاده شود.

گاهی اوقات علی‌رغم تلاشی که برای پیشگیری از پوسیدگی دندان انجام داده‌ اید، ممکن است در چکاپ دندان‌پزشکی یکی دو لکه پوسیدگی کوچک در دندان‌ها دیده شود. برخی افراد ممکن است ترجیح دهند فعلاً درگیر درمان دندانپزشکی نشوند تا زمانی که دندان شان درد میگیرد. اما یادتان باشد پوسیدگی دندان خود به خود ترمیم نمی‌شود بلکه گسترش یافته و عمیق‌تر می‌شود و درمانی که در ابتدا ساده، آسان، کم هزینه و کم دردسر بوده است ممکن است تبدیل به مشکلات پیچیده نیازمند صرف هزینه، وقت و انرژی زیاد شود.

روشهای اصلی ترمیم دندان شامل ترمیم با آمالگام(فلزی) و ترمیم با کامپوزیت(همرنگ دندان) و پست و کور(برای دندانهای عصب کشی شده) می باشد.امروزه با توجه به پیشرفت فناوری مواد دندانپزشکی ، بیشتر دندانها را می توان به خوبی و با ماندگاری بالا با استفاده از کامپوزیت ترمیم کرد.ترمیم های کامپوزیتی علاوه بر ظاهر زیباتر،نیاز به تراش کمتری از دندان دارند و احتمال جداشدن آنها از دندان نسبت به ترمیم های آمالگام خیلی کمتر است.

شروع پوسیدگی دندان:

پوسیدگی دندان بسیار تدریجی اتفاق می‌افتد و در ابتدا هیچ علائمی ایجاد نمی‌کند. پلاک‌های باکتریایی چسبیده به سطح دندان‌ها به تدریج باعث از بین رفتن مینا و پوسیدگی دندان می‌شوند. باکتری‌های موجود در دهان از قند موجود در ذرات غذایی باقی مانده در دهان تغذیه می‌کنند و در اثر فعالیت آنها اسید تولید می‌شود. اسید باعث حل شدن مینا و فرسایش دندان می‌شود. مینا لایه بیرونی دندان است که از بافت‌های آسیب پذیر داخلی دندان محافظت می‌کند. در صورتی که به این وضعیت رسیدگی نکنید، پوسیدگی به اعماق دندان می‌رسد.

علائم و شدت پوسیدگی دندان:

در مراحل اولیه پوسیدگی، درد و حساسیت دندان تجربه نمی‌شود. هنگامی که پوسیدگی از مینا عبور کرده و به لایه عاج می‌رسد، ممکن است علائمی ایجاد کند. لایه عاج دندان حاوی پایانه ‌های عصبی کوچکی است که در تماس با محرک‌های مختلف تحریک شده و باعث حساسیت دندان به غذاهای سرد، غذاهای گرم، شیرینی و ترشی می‌شوند. همچنین ممکن است هنگام جویدن غذا احساس ناراحتی داشته باشید و یا متوجه شوید دائماً ذرات غذا بین دندان‌هایتان گیر می‌کند.

هنگامی که پوسیدگی به لایه عاج می‌رسد به سرعت گسترش پیدا می‌کند چرا که عاح نرم‌تر از مینا است. پوسیدگی ریشه دندان نیز به سرعت گسترش پیدا می‌کند چرا که لایه سمنتوم که سطح ریشه را پوشانده است ضخامت و مقاومت مینا را ندارد. معمولاً هر چه پوسیدگی دندان بیشتر می‌شود دفعات و شدت دندان درد افزایش پیدا می‌کند.

به خاطر داشته باشید هنگامی که پوسیدگی و باکتری‌ها به بخش پالپ (بخش مرکزی دندان که حاوی رگهای خونی، عصب ها و بافت همبند است) می‌رسد، آسیب‌های ایجاد شده غیر قابل بازگشت است و باید این بخش از دندان تخلیه شده و عصب‌ کشی انجام دهید .

همچنین با گسترش عفونت ممکن است آبسه تشکیل شود. درد ناشی از تشکیل آبسه دندان پیوسته، مداوم و جدی است و بیشتر شب ‌هنگام تجربه می‌شود. علائم دیگر آن عبارتند از تب، تورم صورت و احساس طعم بد در دهان. ممکن است متوجه ترشحات چرکی از ناحیه متورم قرمز رنگ در لثه در نزدیکی نوک ریشه دندان شوید. پیامدهای آبسه میتواند جدی باشد چرا که امکان گسترش عفونت به استخوان فک و نواحی دیگر بدن وجود دارد

بهترین درمان پوسیدگی دندان:

در صورتی که دندانپزشک متوجه ناحیه کوچک فرسایش مینا شود، پیش از این که فرسایش به عاج برسد به ترمیم آن میپردازد. این فرایند ممکن است شامل استفاده از دهان‌شویه، خمیر دندان یا مواد پر کننده حاوی فلوراید، کلسیم و فسفات باشد. هنگامی که پوسیدگی به لایه عاج رسیده باشد، بازگشتی در کار نیست. پوسیدگی‌های کوچک را می‌توان با مواد پر کننده آمالگام (نقره‌ای) و یا همرنگ دندان ترمیم نمود. اما در صورتی که بخش زیادی از ساختار دندان از دست رفته باشد، ممکن است نیاز به روکش دندان داشته باشید. روکش دندان را تقویت کرده و از ساختار آسیب‌ دیده آن محافظت می‌نماید و همچنین عملکرد و زیبایی را به دندان باز می‌گرداند. با این‌ حال روکش گزینه ‌ای تهاجمی‌تر و پرهزینه‌ تر است.

در صورتی که آبسه تشکیل شده باشد درمان به شکل دیگری انجام می‌شود. می‌توانید عصب ‌کشی انجام داده و یا دندان را بکشید. کشیدن دندان تنها در شرایطی انجام می‌شود که هیچ راهی برای نجات دندان وجود نداشته باشد.

در صورتی‌ که دندان نیاز به عصب‌ کشی داشته باشد، بافت‌های داخل پالپ برداشته شده و محفظه پالپ تمیز و ضد عفونی می‌شود. سپس محفظه پالپ با مواد مخصوصی پر می‌شود. دندان پس از عصب‌ کشی شکننده بوده و آسان‌تر از قبل ممکن است دچار شکستگی شود. در صورتی که بخش زیادی از ساختار دندان به علت پوسیدگی از دست رفته باشد، پس از عصب ‌کشی دندان روکش می‌شود.

همان طور که متوجه شدید هر چه درمان دندانپزشکی را به تعویق بیندازید، درمان پیچیده ‌تر و پرهزینه‌ تر شده و درد بیشتری را باید تحمل کنید.

بهترین کار این است که با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به روش صحیح جلوی پوسیدگی دندان را بگیرید و چکاپهای منظم دندانپزشکی را فراموش نکنید تا در صورت بروز پوسیدگی آن را در مراحل ابتدایی درمان کنید.