کامپوزیت ونیر دندان چیست؟

برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید بدانیم کامپوزیت و ونیر هر کدام به چه معنا در دندانپزشکی استفاده می شوند.

کامپوزیت ونیر دندان
کامپوزیت ونیر دندان

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان یک نوع ماده دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی است که از ترکیب رزین و ذرات فیلر ساخته می شود.این ذرات بر اساس سایز به انواع مختلفی تقسیم می شوند مانند میکرو ، نانو و هیبرید.

کامپوزیت دندان با کمک ماده ای به نام باندینگ به دندان چسبانده می شود. سفت شدن کامپوزیت های امروزی با کمک نورهای طیف آبی و دستگاه لایت کیور انجام می شود و کاربرد واژه اشعه یووی یا لیزر برای این روش درمانی کاملا اشتباه است.

کامپوزیت هم برای ترمیم پوسیدگی دندانهای جلو و عقب و هم برای درمانهای زیبایی مانند کامپوزیت ونیر یا کامپوزیت لامینیت می تواند با اطمینان به کار برده شود.

ونیر دندان چیست؟ Veneer

ونیر دندان به معنای پوشش نازک سطح بیرونی دندان است.مشابه واژه لامینیت یا لمینیت می تواند به کار برده شود.ونیر دندان ممکن است از جنس کامپوزیت یا سرامیک ساخته شود.

کامپوزیت ونیر دندان:

با توجه به توضیحات بالا می توان فهمید که کامپوزیت ونیر دندان به معنای پوشش نازک سطح بیرونی دندان با مواد کامپوزیت مخصوص زیبایی است.

این درمان برای تصحیح فرم ، رنگ و نامرتبی کم دندان استفاده می شود.بر حسب شرایط دندان و فرم قوس فکی ممکن است نیاز به تراشیدن سطوح بیرونی و لبه ای دندان به میزان 0.5 تا 0.7 میلیمتر باشد.رنگ کامپوزیت با نظر بیمار و بر اساس سن و رنگ پوست تعیین می شود. رنگ های خیلی سفید و غیر طبیعی که امروزه مد شده است معمولا خواست خود بیمار است و بعنوان دندانپزشک انجام کامپوزیت ونیر با رنگهای خیلی سفید را توصیه نمیکنم زیرا با معیار های زیبایی صورت و لبخند در هماهنگی نیست و بیشتر باعث مصنوعی شدن فرم دهان و لبخند می گردد.

کامپوزیت با کمک باندینگ به سطح دندان چسبانده می شود و نهایتا با ابزار خاصی شکل دهی و پولیش می گردد تا سطح صاف و براقی پیدا کند.

توجه کنید :

کامپوزیت ونیر یک درمان بسیار دقیق و حساس است که نیاز به دانش و تجربه دندانپزشک داشته و باید با زمان کافی و دقت انجام شود.شکل دهی زوایای مختلف دندان بر اساس فرم صورت، جنسیت و تیپ شخصیتی بیمار انجام می گیرد که متاسفانه در اکثر موارد اصلا درنظر گرفته نمی شود و دندان همه ی بیماران با سن و جنس و شکل صورت گوناگون را یک شکل درست می کنند!!

همچنین تماس دندانهای مجاور با هم باید کاملا صاف و صیقلی بوده  تا بتوان به راحتی از نخ دندان برای بهداشت بین دندانها و جلوگیری از تغییر رنگ بین دندانها استفاده نمود.

محل تماس کامپوزیت ونیر با لثه باید کاملا بدون لبه و بدون گیر کردن شکل دهی شود تا از قرمزی و التهاب لثه که باعث خونریزی و احساس خارش در لثه ها می گردد جلوگیری شود.

مراقبت های بعد از کامپوزیت ونیر چیست؟

برای ثبات رنگ کامپوزیت ونیر در دراز مدت باید در هفته اول اصلا مواد رنگی مانند قهوه ، پفک و … روی دندانها باقی نماند . پس از این هم هرچه بهتر سطح دندانها تمیز نگه داشته شود ، درخشندگی و زیبایی آن ماندگارتر خواهد بود.مثل دندان طبیعی مسواک و نخ دندان هم باید انجام گیرد.معمولا مثل دندان طبیعی که هر چندوقت یکبار جرمگیری و برساژ می شود ، کامپوزیت ونیر هم بهتر است سالانه برساژ و پولیش شود.

لازم به یاداوری است که الکل دشمن کامپوزیت دندان است. زیرا به مرور در آن فرسایش و خوردگی و تخلخل ایجاد کرده ، باعث رنگ گرفتن و جداشدن کامپویت از دندان می شود.پس لطفا نوشیدنی های ضدعفونی کننده کمتر بنوشید !


آیا کامپوزیت ونیر عوارض دارد؟

مقدار تراش در کامپوزیت ونیر کم است و اگر درمان توسط دندانپزشک با تجربه و در زمان کافی انجام گیرد حتی از یک پرکردگی دندان هم کم آسیب تر است. بنابراین اگر لبخند شما با کامپوزیت ونیر زیباتر می شود نگران آسیب یا عوارض آن نباشید.

اما یادتان باشد که دنبال مد و خودنمایی با این درمان نباشید زیرا این درمان یک متد آرایشی نیست و  قابل برگشت به حالت اولیه دندان نخواهد بود و باید برای شما راه  راحت تر یا کم آسیب تری مانند بلیچینگ وجود نداشته باشد که دندانپزشک در این زمینه بهترین گزینه را پیشنهاد می کند.

ماندگاری کامپوزیت ونیرچقدر است؟

ماندگاری کامپوزیت ونیر بین 7 تا 10 سال است ولی به موارد زیر هم بستگی دارد:

  • مهارت دندانپزشک
  • مواد به کار رفته
  • نحوه ی جفت شدن دندانهای بالا و پایین
  • بهداشت و رژیم غذایی یمار
  • چکاپ سالانه
×

سلام بازدید کننده گرامی

×