پالپوتومی دندان شیری

اطلاعات مفید در مورد پالپوتومی دندان در کودکان

1. پالپوتومی دندان چیست

پالپوتومی به معنی برداشتن پوسیدگی دندان و خارج کردن بافت عصبی آلوده یا مرده ی داخل تاج دندان است.این کار همراه با بی حسی کامل دندان انجام می شود و هیچگونه درد ی را نیاز نیست که تحمل شود.

داخل هر دندان، در هر فرد، مجموعه ی عروق و اعصاب دندان بنام پالپ است. درحالیکه مینا و عاج روی لایه های بیرونی دندان مرده و سخت (بادوام) هستند، پالپ داخلی نرم، زنده و بسیار حساس است. وقتی لایه های بیرونی دندان آسیب می‌بینند، ممکن است پالپ داخلی دچار عفونت شود. در برخی موارد، بهترین گزینه برای حفظ دندان ترمیم پوسیدگی دندان شیری کودک، پالپوتومی است.

ساختار دندان پالپ یا مغز دندان

2. چه اتفاقی در طی درمان پالپوتومی رخ می دهد؟

ساده ترین توضیح آن است که پالپوتومی سبب رفع عفونت یا بیماری پالپ از دندان می شود. هدف درمان حفظ دندان است، طوریکه تحلیل نرود. پالپوتومی  درواقع مشخصاً بخشی از فرایند درمان کامل ریشه است. سطح داخلی دندان پس از برداشتن پالپ آسیب دیده از دندان توسط دندانپزشک ضدعفونی می‌شود و سپس با یک ماده ی مخصوص پر می‌شود.

درمان پالپوتومی دندان

4. پالپوتومی در چه کسانی انجام می‌‌‌‌‌شود؟

غالباً پالپوتومی روی کودکانی انجام می شود که هنوز دندان های شیری دارند. ریشه های دندان های شیری تا اندازه ای با ریشه ی دندان های دائمی متفاوت هستند. معمولاً ریشه ی دندان شیری کوتاهتر است که این بدان معنی است که سرانجام توسط بدن بازجذب می شود. بازجذب ریشه ها سبب افتادن دندان و جایگزینی دندان های دائمی می شود. باتوجه به اینکه ریشه های دندان های شیری باید بازجذب شود، روش پالپوتومی دندان به جای درمان کامل ریشه انجام می شود.یعنی بر خلاف دندانهای دائمی کانال های دندان شیری تحت درمان پاکسازی و پرکردن قرار نمی گیرند.

5. چرا به جای پالپوتومی دندان شیری کشیده نشود؟

یک فرضیه ی متداول درمورد دندان شیری آن است که چون سرانجام این دندان ها می افتند، دلیلی ندارد که آنها را نگهداشت.

یکی از نقش های دندان های شیری، انتظار کشیدن برای افتادن و جایگزینی با دندان های دائمی است. دندان های شیری درکنار کمک کردن به خوردن و صحبت کردن کودک، فضای موردنیاز در دهان را برای دندان دائمی حفظ می کنند. اگر یک یا چند دندان شیری قبل از درآمدن دندان دائمی و رشد یافتن آنها کشیده شوند،  مشکلاتی را در رویش و مرتبی دندان های اصلی ایجاد می‌کنند.

نیازی به گفتن نیست که برداشتن و ترمیم پالپ همیشه درمان درست است. در برخی موارد، کشیدن دندان گزینه ی مناسب است. و بستگی دارد به اینکه دندان دائمی آماده ی جوانه زنی در محل و جایگزین شدن با دندان شیری آسیب دیده است یا خیر، چگونگی آسیب وارده به دندان شیری و عمق عفونت هم عوامل مهمی هستند که دندانپزشک در نظر می گیرد.

[ux_banner height=”350px” bg=”782″ bg_overlay=”rgba(0,0,0,.5)” bg_pos=”67% 64%”]

[/ux_banner]
[section]

[gap height=”40px”]

[row h_align=”center”]

[col span__sm=”10″]

اگر به این فکر می کنید که فرزندتان متحمل درد شدید می‌شود و نمی‌تواند یک جا بنشیند، راه هایی برای کاهش ریسک آسیب یا عفونت در پالپ وجود دارند. تشویق عادات خوب مراقبت از دندان از کودکی به محافظت دندان ها و کاهش ریسک پوسیدگی یا عفونت کمک خواهد کرد. انجمن دندانپزشکی آمریکا اظهار می‌کند که شروع عادات خوب مراقبت از دندان ازهمان ابتدا به حفظ دندان کودکان و سلامت دهان برای سالیان متمادی کمک خواهدکرد.

کمک کردن به کودک در مسواک زدن دوبار در روز با خمیردندان حاوی فلوراید، شانس گسترش حفره ها و پوسیدگی های دندان شیری را کاهش خواهدداد و خطر عفونت در پالپ کاسته می شود. اگر در به هیجان آوردن کودک خود برای مسواک زدن دردسر دارید، آن را به انتخاب مسواک های دندانی خودش همچون شخصیت های کارتونی سرگرم کننده ترغیب کنید. این محصول مخصوص کودکان در سن رشد طراحی شده است.

معاینه های منظم دندانپزشکی لازم هستند. هرچه کودک بیشتر و بیشتر دندانپزشک را ببیند، دندانپزشک می تواند زودتر علائم پوسیدگی را تشخیص دهد و درمان را قبل از اینکه وضعیت بغرنج شود، تجویز می‌کند.

[/col]

[/row]

[/section]
[title text=”لینک های مرتبط”]