کشیدن و جراحی دندان

• توجه داشته باشید کشیدن هر دندان به عنوان یک نقص عضو محسوب می شود. از دندانپزشک خود بخواهید حتی المقدور دندان شما را نگه دارد.

این توصیه ها را بعد از کشیدن دندان و یا جراحی دهان بخاطر داشته باشید:

1- از دست کاری و تحریک محل زخم بپرهیزید و گازی که در محل زخم قرار داده شده تا دو ساعت و یا حداقل نیم ساعت نگه دارید. از تعویض گاز خودداری کنید. گذاشتن گاز جدید و خشک با کشیدن خون به داخل خود باعث خونریزی می شود.
2- مهمترین عامل جهت کنترل خونریزی تحت فشار قراردادن محل خونریزی است. با فشار ملایم ، گاز محل کشیده شده را نگه دارید. مقداری نشت خونابه به مدت چندین ساعت بعد از جراحی دهان و کشیدن دندان طبیعی است. در صورت بروز خونریزی تکه ای گاز استریل بر موضع قرار داده و با فشار ملایم دندانهای مقابل بر روی آن به مدت 30 دقیقه نگه دارید. در صورت ادامه خونریزی این عمل را تکرار نموده و از تعویق گاز با فاصله های زمانی کمتر از 30 دقیقه خودداری نمائید.در صورت ادامه خونریزی به دندانپزشک مراجعه کنید.
3- تا 24 ساعت پس از کشیدن فقط با طرف مقابل غذا بجوید و اگر جراحی وسیع تر بوده و ناحیه بخیه شده تا یک هفته با آن طرف غذا نخورید.
4- از کشیدن سیگار حداقل به مدت 24 ساعت پرهیز کنید و بهتر است 48 ساعت از این کار اجتناب شود.
5- از نوشیدن مایعات با نی اجتناب کنید زیرا منجر به افزایش خونریزی می شود.
6- از مک زدن بپرهیزید و حتی الامکان از خالی نمودن مکرر آب دهان خودداری کنید.
7- در صورت داشتن درد پس از کشیدن میتوانید از داروهای از داروهای مسکن مثل بروفن و یا استامینوفن کدئین استفاده کنید.برای کنترل درد از مصرف آسپرین خودداری کنید.آسپرین به علت خاصیت ضد انعقادی که علاوه بر خاصیت ضد درد دارد و باعث خونریزی می شود.
8- از خوردن غذاهای داغ و خیلی گرم در روز اول خودداری کنید.
9- دو روز اول از غذای نرم برای خوردن استفاده کنید.
10- اگر جراحی وسیعی انجام شده برای جلوگیری از تورم بهتر است روز اول کمپرس آب سرد به وسیله یک کیسه یخ تا قبل از خواب با فواصل هر 15 دقیقه تا 30 دقیقه استفاده شود و از دو روز بعد از عمل نیز کمپرس آب گرم به وسیله یک حوله گرم و یا کیسه مخصوص آب گرم توصیه میشود.
11- در روز عمل مسواک زدن ضرورتی ندارد.روز بعد از عمل نواحی غیر از ناحیه عمل مسواک زده شود و از دو روز بعد از عمل تمامی نواحی دهان به خوبی و آرامی با مسواک تمیز شود.
12- پس از 24 ساعت پس از جراحی روزانه چندبار با آب نمک ولرم کم شود(یک قاشق چای خوری در یک لیوان)با سرم فیزیولوژی دهان را به آرامی بشوئید.
13- بعد از انجام جراحی بر روی جراحت داخل دهان قشر خاکستری رنگی ممکن است دیده شود و دهان تا چند روز بدطعم و بوی نامطبوعی دارد.این حالات طبیعی بوده و نشانگر وجود عفونت نمی باشد.
14- این نکته را به یاد داشته باشید که لخته ایجاد شده در محل دندان برداشته شده، پوششی بر روی استخوان ایجاد میکند و مانع خونریزی، انتقال میکروبها بر روی استخوان می شود. در صورت کشیدن سیگار ، تف کردن زیاد ، غرغره کردن زیاد آب یا آب نمک ، استفاده از غذای گرم در همان روز اول باعث کنده شدن لخته و برهنه شدن استخوان شده که بعد از 48 ساعت فرد با درد شدید روبرو میشود. البته در روز بعد از کشیدن به علت قوام یافتن لخته میتوان دهان را شستشو داد.همانطور که گفته شد گاهی اوقات بعد از کشیده شدن دندان، لخته خونی از حفره دهان کشیده شده جدا شده و عارضه ای بوجود می آید که اصطلاحاَ دارای ساکت(حفره خشک) نامیده می شود. این عارضه معمولا 48 ساعت بعد از درآمدن لخته ایجاد شده و درد نسبتاَ شدیدی دارد.در صورت حادث شدن این عارضه به دندانپزشک مراجعه کنید.
15- هفت روز بعد از جراحی برای کشیدن بخیه مراجعه کنید.
16- بعد از جراحی لثه دندانپزشک لثه را بخیه نموده و بمنظور حفاظت موضع از تحریکات ، با استفاده از خمیر پانسمان آنجا را میپوشاند. خمیر پانسمان در عرض چندساعت سفت میگردد.لذا از برداشتن و دستکاری آن با دست و زبان و یا از مکیدن آن خودداری کنید.جدا شدن تکه ای از آن مهم نبوده، ولی اگر تیز و ناراحت کننده بود و احیاناَ درد داشتید، به کلینیک مراجعه کنید.
17- به علت لخت شدن طوق دندان به دنبال جراحی لثه ، ممکن است دندان مقداری به تحریکات حرارتی مثل سرما و گرما حساس شود که به مرور کم شده و ازبین میرود.از خمیر دندانهایی که بدین منظور ساخته شده اند (در صورت تجویز) میتوانید استفاده از خوردن و آشامیدن میوه های ترش، آب میوه و نوشیدنیهای ترش مزه که باعث تحریک لثه و دندان و یا بروز درد میگردد پرهیز نمائید.
18- اگر دندانپزشک قبل یا بعد از جراحی و یا کشیدن دندان برایتان دارو تجویز کرد آن را مرتب و منظم مصرف کنید.
19- چنانچه سابقه بیماری یا ناراحتی خاصی دارید حتماَ از دراز کشیدن و یا جراحی به دندانپزشک خود اطلاع دهید تا تدابیر لازم اندیشیده شود.
20- در کودکان به علت ماندگاری چند ساعته بی حسی بعد از کشیدن مراقب گاز گرفتگی و جویده شدن گونه و لب توسط آن باشید.

انواعی از غذاها که بعد از جراحی قابل استفاده میباشد.

سوپ ها: غذاهایی که به صورت سوپ می باشند، اما قبل از مصرف آن ها باید مطمئن شویم که سوپ داغ نیست، زیرا بعد از این نوع جراحی افراد میتوانند فقط غذاهای ولرم را تحمل نمایند.
میوه ها: پوره ی شیر و موز، گلابی، هلو یا میوه های میکس شده دارای مقدار مناسبی از ویتامین ها می باشند که در دوران نقاهت بعد از جراحی دهان قابل مصرف می باشند،اما باید از مصرف میوه های اسیدی مانند پرتقال و گریپ فروت اجتناب نمود.
سبزیجات: در مراحل اولیه بهبودبعد از جراحی دهان،سیب زمینی نرم شده که به حالت رقیق شده درآمده است به آسانی بلعیده میشود. خامه نخود فرنگی که با اضافه نمودن نخودفرنگی و شیر گرم به میکسر و رسیدن آن به حالت مایع تهیه می شود نیز غذای مناسبی می باشد.
لبنیات: محصولات مانند ماست و شیر موجب افزودن کلسیم به غذا می شوند. پنیر کاتج (روستایی نرم) نیز که در میکسر به همراه شیر به صورت رقیق شده درمی آید، یک غذای خوب برای افزودن کلسیم می باشد.
نوشیدنی ها: نوشیدن چای، زخم های ناشی از جراحی دهان را التیام می بخشد.
غذاهایی که بعد از جراحی دهان نباید آنها را مصرف نمود بسیار مهم می باشد. این افراد باید از غذاهای تند، شیرینی های قالبی یا غذاهای بسیار داغ یا بسیار سرد، و غذاهای چسبنده و لزج اجتناب نمایند.