زخم و خونریزی دهان و دندان

علت خونریزی دهان

التهاب، خونریزی و قرمز شدن لثه ها از علائم بیماری ژنژیویت (التهاب لثه ها) است که از علت های مختلفی بوجود می آید. خونریزی لثه و دندان هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نیز پیش می آید. این بیماری لثه می تواند همراه با درد یا بدون درد باشد. اغلب مواقع، بیماری التهاب لثه نتیجه تشکیل پلاک در دندان ها دور خط لثه است. در صورتی که پلاک به خوبی برطرف نشود، سخت و تبدیل به جرم می شود که باعث تشدید التهاب می گردد و با گذشت زمان موجب عقب رفتن لثه ها و حتی آسیب دیدن استخوان ها می شود. خونریزی در لثه ها، مخصوصا وقتی همراه با کبودی یا خونریزی در نواحی دیگر بدن باشد، نیز ناشی از بیماری هایی می تواند باشد که در فرآیند نرمال لخته شدن خون اختلال ایجاد می کنند. داروهای رقیق کننده خون یک علت خونریزی لثه در هنگام مسواک زدن هستند. خونریزی لثه در بارداری نیز می تواند بر اثر تغییرات هورمونی که باعث افزایش حساسیت لثه ها می شود، باشد. افرادی که مبتلا به بیماری ها مثل ایدز یا دیابت هستند که عملکرد سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار می دهند نیز در معرض ابتلا به التهاب لثه قرار می گیرند. گاهی بیماری عفونت لثه نیز می تواند منجر به خونریزی لثه شود.

بهترین راه برای درمان بیماری لثه حفظ بهداشت دهان و دندان است، اگر چه گاهی اوقات روش های درمانی و دندانی بیشتر گاهی اوقات ضروری هستند. بعضی از روش های درمان دندانی که در ادامه توضیح داده می شوند در صورت داشتن بیماری لثه توصیه می شوند.

جرم گیری و صیقل دادن: برای از بین بردن پلاک و جرمی که روی دندان ها تشکیل می شود، دندان پزشک به شما توصیه می کند که جرم گیری دندان ها را انجام دهید و صیقل بکشید. این یک نوع پاکسازی حرفه ای است که عموما توسط دندان پزشک صورت می گیرد و در درمان التهاب لثه و درمان خونریزی لثه موثر است.دندان پزشک با استفاده از ابزارهای خاص پلاک و جرم را از دندان های شما می سایند و سپس دندان های شما را صیقل می دهد تا لکه ها را از بین بروند. در صورتی که پلاک یا جرم زیادی بر روی دندان ها تشکیل شده باشد، باید بیش از یک مرتبه پاکسازی و صیقل را انجام دهید.

تسطیح سطح ریشه :در بعضی از موارد بیماری لثه، به تسطیح سطح ریشه نیاز است پاکسازی قسمت زیرین لثه ها باعث از بین رفتن باکتری ها در ریشه دندان ها می شود.

در صورتی که مبتلا به بیماری لثه شدید (مانند عفونت لثه) هستید، به روش های درمانی بیشتری مثل جراحی و ترمیم لثه نیاز دارید. در بعضی از موارد، خارج ساختن دندان آسیب دیده ضروری است. دندان پزشک می تواند در مورد روش و هزینه جراحی لثه مورد نیاز و نحوه انجام آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهد. در صورت نیاز، آنها شما را به یک متخصص ارجاع می دهند.

درمان عفونت
عفونت دندان و لثه حاد همیشه باید توسط دندان پزشک درمان شود. درمان التهاب وعفونت لثه علاوه بر مراقبت بهتر از بهداشت دهان و دهان و درمان های دندانی که در بالا به آنها اشاره شد، شامل مصرف آنتی بیوتیک ها، داروهای مسکن و انواع مختلف دهان شویه ها می شود. در ادامه این روش های درمانی ارائه شده اند.

آنتی بیوتیک: داروهای آنتی بیوتیک مثل مترونیدازول یا آموکسی سیلین در صورت ابتلای فرد به عفونت و التهاب لثه شدید تجویز می شوند. شما معمولا باید این داروها را برای مدت سه روز مصرف کنید. در درمان عفونت لثه در کودکان مقدار آنتی بیوتیک مصرفی در دوز کمتر تجویز می شود.

داروهای مسکن: پاراستامول و ایبوپروفن شایع ترین داروهای مسکن تجویزی هستند. این داروها همچنین به صورت غیرتجویزی در داروخانه قابل دسترس هستند. این داروها باعث تسکین درد و ناراحتی ناشی از عفونت و خونریزی لثه می شوند.

دهان شویه: دهان شویه هایی که حاوی هیدروژن پروکسید یا کلرهگزیدین هستند برای درمان بیماری های لثه تجویز می شوند. بعضی از دهان شویه های حاوی کلرهگزیدین همچنین به صورت غیرتجویزی موجود هستند، با این وجود به اندازه دهان شویه های هیدروژن پروکسید موثر نیستند. شما همیشه باید قبل از مصرف دهان شویه دستورالعمل های آن را مطالعه کنید. بعضی از انواع دهان شویه قبل از مصرف باید با آب ترکیب و رقیق تر شوند. در درمان التهاب لثه در بارداری دهان شویه های تجویزی باید با نظر پزشک زنان مصرف شود و همچنین در هنگام مراجعه به دندانپزشک، وی را در جریان وضعیت خود قرار دهید.