درمان درد و عفونت دندان

درمان اولیه درد و عفونت دندان استفاده از داروهایی است که بر حسب علت درد یا عفونت تجویز می شود که در اینجا توضیح می دهیم.

انواع عفونت مربوط به دهان و دندان از قرار زیر می باشد:

• عفونت لثه: عفونت تنها در بافت لثه وجود دارد و دندان اطراف آن را تحت تاثیر قرار نمی دهد.
  • آبسه پریودنتال: این عفونت دندان در ساختارهای لثه و بافت استخوانی محافظ دندان ها ایجاد می شود.
  • آبسه پری اپیکال: این نوع عفونت در پالپ نرم دندان و انتهای ریشه بوجود می آید و منشا آن پوسیدگی یا شکستگی یا درمان ریشه (عصب کشی) ناقص دندان است.
    عفونت ریشه دندان و دندان باید هر چه سریع تر تحت درمان دندانپزشکی قرار بگیرد. درغیر این صورت، وخیم تر شده و منجر به تخریب بافت استخوانی ، از دست رفتن دندان و حتی آسیب جدی بافتهای مجاور مانند چشم و بسته شدن راه هوایی می شود.

علائم و نشانه ها

نشانه چیزی است که بیمار احساس می کند و گزارش می دهد، در حالی که علامت چیزی است که افراد دیگر مثل دندانپزشک خوب یا پرستار آن را تشخیص می دهند. برای مثال، درد نشانه است، در حالی که جوش یک علامت است. علائم و نشانه های عفونت دندان شامل موارد زیر می باشند:

• درد و تورم : نشانه اصلی عفونت لثه و دندان درد و تورم می باشد. درد ناشی از عفونت دندان می تواند آزاردهنده و اغلب شدید باشد و باید سریعا برای درمان دندان درد اقدام کرد. این درد دندان معمولا به صورت ناگهانی شروع می شود و در چند ساعت یا روز بعدی شدت پیدا می کند. در بعضی از موارد، درد تا گوش، استخوان فک و گردن نیز امتداد پیدا می کند.
  • احساس درد در ناحیه دارای عفونت دندان در حین گاز زدن چیزی
  • لمس ناحیه دارای عفونت لثه همراه با درد است
  • باعث ایجاد حساسیت دندانی به غذاها و نوشیدنی های گرم و سرد
  • بد بو شدن دهان در اثر بیماری های لثه : در اکثر موارد برای درمان بوی بد دهان در کودکان و بزرگسالان باید علت به وجود آورنده آن را از بین برد.
  • تب و سردرد
  • ناخوشی عمومی
  • تریسموس یا گرفتگی عضلات جونده که در صورت بروز بیمار به سختی می تواند دهان خود را باز کند
  • ناراحتی و درد در هنگام بلع غذا

علت عفونت دندان :

عفونت دندان دراغلب موارد ناشی از باکتری ها، مخصوصا باکتری های موجود در پلاک میکروبی (لایه نازکی از میکروب ها که روی دندانها می چسبند)می باشد که  وارد دندان شده و ایجاد عفونت می کنند .
در عفونت ریشه و عصب دندان باکتری از طریق حفره های کوچکی که ناشی از پوسیدگی دندان است و در مینای دندان بوجود می آید، وارد می شود. پوسیدگی در نهایت باعث شکسته شدن لایه نرم تر بافت زیر مینا که عاج دندان نام دارد می شود. با استمرار پوسیدگی، حفره در نهایت به پالپ نرم دندان نفوذ می کند و عفونت دندان بروز می یابد.
با گسترش عفونت پالپ، باکتری ها وارد ریشه دندان شده به استخوانی که دور دندان قرار گرفته و از آن محافظت می کند و استخوان آلوئول نام دارد، نفوذ می کنند و عفونت پری آپیکال بوجود می آید که همراه با درد و تورم پای دندان است.
عفونت پریودنتال: وقتی باکتریی که در پلاک دندان وجود دارد باعث عفونی شدن بافت لثه نگهدارنه دندانها می شود، بیمار مبتلا به آبسه پریودنتال  می شود. لثه ها ملتهب می شود که باعث جدا شدن بافت دور ریشه دندانها  از انتهای دندان می شود. وقتی الیاف پریودنتال از ریشه جدا می شود، یک کیسه پریودنتال که کیسه بسیار ریزی است، تشکیل می شود.  با ورود باکتری در آن فضا آبسه پریودنتال بوجود می آید. گاهی اوقات آسیب دیدگی لثه منجر به عفونت پریودنتال می شود، حتی اگر لثه دچار التهاب نشده باشد.

درمان درد و عفونت دندان:

تنها کسی که می تواند عفونت دندان را به خوبی درمان کند دندان پزشک است. درمان شامل روش های ترمیم دندان و در بعضی موارد جراحی است.

• عفونت دندان با ورم روی لثه(آبسه) و در موارد شدیدتر ،ورم روی صورت مشخص می شود.ممکن است باعث بروز تب و احساس بی حالی هم بشود.هنگام وجود عفونت به هیچ وجه ناحیه را گرم نکنید.کمپرس گرم باعث گسترش عفونت می گردد.همینطور کمپرس سرد ، گرچه بی ضرر است اما کمکی نمی کند.وقتی محل عفونت و ورم آن محدود و به اندازه  یک برآمدگی کوچک روی لثه ی دندان مربوط شد، باید هرچه سریعتر و قبل از این که دوباره گسترده شود، با مراجعه به دندانپزشک درمان لازم را  انجام داد.داروهای آنتی بیوتیک فقط برای محدود کردن عفونت و کاهش درد و عوارض آن مفید هستند و هیچوقت عفونت دندان را درمان قطعی نمی کنند.تا هنگامی که علت ایجاد عفونت که در داخل دندان است مشخص و برطرف نشود،عفونت به شکل مزمن ادامه خواهد داشت.
  • درمان دارویی درد و عفونت دندان:

1-یک کدام از کپسولهای ضد درد دندان :

novafen

-gelofen

-acifen

-megafen

-mefenamic acid

هر 4-6 ساعت یکبار میل شود.

2-ژل dentafort روی یک گلوله پنبه کوچک مالیده و در حفره دندان دردناک گذاشته شود .

داروهای آنتی بیوتیک مؤثر بر عفونت دندان (آنتی بیوتیک دندان ):

خوراکی :

روش اول : 24 عدد کپسول amoxicilline 500 mg  هر 8 ساعت 1 عدد به همراه 24 عددقرص   metronidazole 250 mg  هر 6 ساعت 1 عدد .
    روش دوم :10 عدد کپسول cefixime 400 mg روز اول هر 12 ساعت 1 عدد و از روز دوم هر 24 ساعت 1 عدد.
    روش سوم : 24 عدد کپسول  clindamaycine 150 mg  هر 6 ساعت 1 عدد به همراه 24 عدد قرص metronidazole 250 mg هر 6 ساعت 1 عدد .

تزریقی :

• آمپول penicilline 800000  تعداد 4 عدد هر 12 ساعت 1 بار عضلانی واگر حساسیت به پنیسیلین وجود دارد ،آمپول clindamaycine 150 mg  به تعداد4 عدد هر 12 ساعت 1 عد عضلانی.توجه : این دستورات دارویی ذکر شده حتما باید با تشخیص و تجویز پزشک و با توجه به شرایط بیمار به کار گرفته شود.هرگونه خوددرمانی و استفاده از رژیمهای دارویی فوق ممکن است باعث بروز عوارض و مشکلاتی شود که مسئولیت آن کاملا بر عهده خود شخص می باشد.خصوصا در عفونتهای شدید ، در صورت درمان غلط ،احتمال سرایت عفونت به نواحی مجاور مانند چشم،مغز،گلو و راه هوایی وجود دارد که حتی ممکن است باعث مرگ بیمار شود.
  • در مورد کودکان زیر 8 سال ، موارد فوق نصف تا یک سوم ، متناسب با وزن کودک تجویز میشود .

• برش دادن آبسه : گاهی اوقات پس از مصرف دارو و جمع شدن عفونت و آبسه ، محل تجمع عفونت باید برش داده شود و محتویات آبسه که حاوی باکتری است تخلیه شود. برای این درمان به بیمار بی حسی موضعی تزریق می شود.
  • درمان دندانپزشکی عفونت دندان: برای درمان عفونت دندان از درمان کامل ریشه(عصب کشی) دندان استفاده می شود. یک دریل برای ایجاد سوراخ در دندان مرده استفاده می شود تا بافت آلوده و چرک بیرون آورده شود. هر گونه بافت آسیب دیده از پالپ و کانالهی دندان خارج شده ،کانالها شستشو و پاکسازی شده با مواد مخصوص(گوتا پرکا) پر می شوند. هزینه عصب کشی دندان نیز به دندان آسیب‌دیده، دندان‌پزشک معالج ،تجهیزات و مواد مصرفی و محل زندگی فرد بستگی دارد.مثلا در مرکز دندانپزشکی ما علاوه بر تمام مراحل استاندارد،از لیزر های دایود با طول موج ۹۸۰ نانومتر و با فایبراپتیک های ۲۰۰ میکرونی برای استریل کردن کانالهای دندان استفاده می شود که درصد موفقیت کار و راحتی بیمار پس از درمان را افزایش می دهد. عصب کشی (روت کانال) دندان یکی از عمل‌های دندانپزشکی است که در آن مغز (پالپ) آسیب دیده یا عفونی دندان خارج و با مواد پر می‌شود. مغز دندان از سلول‌های دندانی مخصوص، رگ‌های خونی، فیبرهای بافتی و چند فیبر عصبی تشکیل می‌شود که در فضای توخالی داخل بخش مرکزی دندان قرار دارند. عمل عصب کشی درمان اندودنتیک نیز نامیده می‌شود. میزان موفقیت درمان ریشه دندان معمولاً بالا است و حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد بیماران پس از انجام این عمل می‌توانند از عملکرد مناسب دندان بهره بگیرند.
  • درمان عفونت لثه: برای درمان عفونت لثه، آب عفونت باید کشیده شود و کیسه پریودنتال تمیز گردد. سپس باید از بین بردن جرم دندان انجام شود و جرم دندان که روی سطوح ریشه بوده باید با پاکسازی قسمت زیرین خط لثه و جرمگیری دندان صاف شوند. این کار به درمان عفونت دندان و جلوگیری از بروز عفونت های بیشتر کمک می کند.