درد و عفونت دندان

انواع عفونت مربوط به دهان و دندان از قرار زیر می باشد:

• عفونت لثه: آبسه تنها در بافت لثه وجود دارد و دندان یا رباط اطراف آن را تحت تاثیر قرار نمی دهد.
  • آبسه پریودنتال: این عفونت دندان در ساختارهای بافت استخوانی محافظ دندان ها ایجاد می شود.
  • آبسه پری اپیکال: این نوع عفونت در پالپ نرم دندان بوجود می آید
    عفونت ریشه دندان و دندان معمولا باید تحت درمان آبسه دندان قرار بگیرد. درغیر این صورت، وخیم تر شده و منجر به تخریب بافت استخوانی می شود.

علائم و نشانه ها

نشانه چیزی است که بیمار احساس می کند و گزارش می دهد، در حالی که علامت چیزی است که افراد دیگر مثل دندانپزشک خوب یا پرستار آن را تشخیص می دهند. برای مثال، درد نشانه است، در حالی که جوش یک علامت است. علائم و نشانه های عفونت دندان شامل موارد زیر می باشند:

• درد: نشانه اصلی عفونت لثه و دندان درد می باشد. درد ناشی از عفونت دندان می تواند آزاردهنده و اغلب شدید باشد و باید سریعا برای درمان دندان درد اقدام کرد. این درد دندان معمولا به صورت ناگهانی شروع می شود و در چند ساعت یا روز بعدی شدت پیدا می کند. در بعضی از موارد، درد تا گوش، استخوان فک و گردن نیز امتداد پیدا می کند.
  • احساس درد در ناحیه دارای عفونت دندان در حین گاز زدن چیزی
  • لمس ناحیه دارای عفونت لثه همراه با درد است
  • باعث ایجاد حساسیت دندانی به غذاها و نوشیدنی های گرم و سرد
  • بد بو شدن دهان در اثر بیماری های لثه : در اکثر موارد برای درمان بوی بد دهان در کودکان و بزرگسالان باید علت به وجود آورنده آن را از بین برد.
  • تب و سردرد
  • ناخوشی عمومی
  • تریسموس که در صورت بروز بیمار به سختی می تواند دهان خود را باز کند
  • ناراحتی و درد در هنگام بلع غذا
    بی خوابی

علت

عفونت دندان دراغلب موارد ناشی از باکتری ها، مخصوصا باکتری های موجود در پلاک می باشد که عفونت می کنند و وارد دندان می شوند.
عفونت ریشه و عصب دندان: باکتری از طریق حفره های کوچکی که ناشی از پوسیدگی دندان است و در مینای دندان بوجود می آید، وارد می شود. پوسیدگی در نهایت باعث شکسته شدن لایه نرم تر بافت زیر مینا که عاج دندان نام دارد می شود. با استمرار پوسیدگی، حفره در نهایت به پالپ نرم دندان نفوذ می کند و عفونت دندان بروز می یابد.
با گسترش عفونت پالپ، باکتری ها به استخوانی که دور دندان قرار گرفته و از آن محافظت می کند و استخوان آلوئول نام دارد، نفوذ می کنند و عفونت پری آپیکال بوجود می آید.
عفونت پریودنتال: وقتی باکتریی که در پلاک دندان وجود دارد باعث عفونی شدن لثه ها می شود، بیمار مبتلا به پریودنتیت (التهاب لثه) می شود. لثه ها ملتهب می شود که باعث جدا شدن بافت دور ریشه دندان) از انتهای دندان می شود. وقتی رباط پریودنتال از ریشه جدا می شود، یک کیسه پریودنتال که کیسه بسیار ریزی است، تشکیل می شود. کیسه به راحتی کثیف و به سختی تمیز می شود. با بوجود آمدن باکتری در پاکت پریودنتال، آبسه پریودنتال بوجود می آید. بیماران می توانند در نتیجه یک روش درمانی مخصوص دندان که به صورت تصادفی باعث بوجود آمدن پاکت های پریودنتال شده است دچار عفونت لثه شوند. همچنین، مصرف آنتی بیوتیک در التهاب لثه درمان نشده که باعث پوشانده شدن علائم عفونت دندان می شود، می تواند منجر به آبسه پریودنتال شود. گاهی اوقات آسیب دیدگی لثه منجر به عفونت پریودنتال می شود، حتی اگر لثه دچار التهاب نشده باشد.

درمان

تنها کسی که می تواند عفونت دندان را به خوبی درمان کند دندان پزشک است. درمان شامل روش های ترمیم دندان و در بعضی موارد جراحی است.

• برش: عفونت باید برش داده شود و محتویات آبسه که حاوی باکتری است کشیده شود. برای این درمان به بیمار بیهوشی موضعی تزریق می شود.
  • درمان عفونت دندان: برای درمان عفونت دندان از عصب کشی دندان استفاده می شود. یک دریل برای ایجاد سوراخ در دندان مرده استفاده می شود تا چرک بیرون آورده شود. هر گونه بافت آسیب دیده از پالپ خارج می شود. سپس برای جلوگیری از عفونت های دندان بعدی، دندان پر می شود. هزینه عصب کشی دندان نیز به دندان آسیب‌دیده، دندان‌پزشک معالج و محل زندگی فرد بستگی دارد. عصب کشی (روت کانال) دندان یکی از عمل‌های دندانپزشکی است که در آن مغز (پالپ) آسیب دیده یا عفونی دندان خارج و با مواد پر می‌شود. مغز دندان از سلول‌های دندانی مخصوص، رگ‌های خونی، فیبرهای بافتی و چند فیبر عصبی تشکیل می‌شود که در فضای توخالی داخل بخش مرکزی دندان قرار دارند. عمل عصب کشی درمان اندودنتیک نیز نامیده می‌شود. میزان موفقیت درمان ریشه دندان معمولاً بالا است و حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد بیماران پس از انجام این عمل می‌توانند از عملکرد مناسب دندان بهره بگیرند.
  • درمان عفونت لثه: برای درمان عفونت لثه، آب عفونت باید کشیده شود و کیسه پریودنتال تمیز گردد. سپس باید از بین بردن جرم دندان انجام شود و جرم دندان که روی سطوح ریشه بوده باید با پاکسازی قسمت زیرین خط لثه و جرمگیری دندان صاف شوند. این کار به درمان عفونت دندان و جلوگیری از بروز عفونت های بیشتر کمک می کند.