داروهای اورژانس برای درد و عفونت دندان :
عفونت دندان با ورم روی لثه(آبسه) و در موارد شدیدتر ،ورم روی صورت مشخص می شود.ممکن است باعث بروز تب و احساس بی حالی هم بشود.هنگام وجود عفونت به هیچ وجه ناحیه را گرم نکنید.کمپرس گرم باعث گسترش عفونت می گردد.همینطور کمپرس سرد ، گرچه بی ضرر است اما کمکی نمی کند.وقتی محل عفونت و ورم آن محدود و به اندازه یک برآمدگی کوچک روی لثه ی دندان مربوط شد، باید هرچه سریعتر و قبل از این که دوباره گسترده شود، با مراجعه به دندانپزشک درمان لازم را انجام داد.

داروهای آنتی بیوتیک فقط برای محدود کردن عفونت و کاهش درد و عوارض آن مفید هستند و هیچوقت عفونت دندان را درمان قطعی نمی کنند.تا هنگامی که علت ایجاد عفونت که در داخل دندان است مشخص و برطرف نشود،عفونت به شکل مزمن ادامه خواهد داشت.

داروهای ضد درد و مسکن:

1-یک کدام از کپسولهای :

novafen

-gelofen

-acifen

-megafen

-mefenamic acid

هر 4-6 ساعت یکبار میل شود.

2-ژل dentafort روی یک گلوله پنبه کوچک مالیده و در حفره دندان دردناک گذاشته شود .

داروهای آنتی بیوتیک مؤثر بر عفونت دندان (آنتی بیوتیک دندان ):

خوراکی :

روش اول : 24 عدد کپسول amoxicilline 500 mg هر 8 ساعت 1 عدد به همراه 24 عددقرص metronidazole 250 mg هر 6 ساعت 1 عدد .
روش دوم :10 عدد کپسول cefixime 400 mg روز اول هر 12 ساعت 1 عدد و از روز دوم هر 24 ساعت 1 عدد.
روش سوم : 24 عدد کپسول clindamaycine 150 mg هر 6 ساعت 1 عدد به همراه 24 عدد قرص metronidazole 250 mg هر 6 ساعت 1 عدد .

تزریقی :
آمپول penicilline 800000 تعداد 4 عدد هر 12 ساعت 1 بار عضلانی واگر حساسیت به پنیسیلین وجود دارد ،آمپول clindamaycine 150 mg به تعداد4 عدد هر 12 ساعت 1 عد عضلانی.

توجه : این دستورات دارویی ذکر شده حتما باید با تشخیص و تجویز پزشک و با توجه به شرایط بیمار به کار گرفته شود.هرگونه خوددرمانی و استفاده از رژیمهای دارویی فوق ممکن است باعث بروز عوارض و مشکلاتی شود که مسئولیت آن کاملا بر عهده خود شخص می باشد.خصوصا در عفونتهای شدید ، در صورت درمان غلط ،احتمال سرایت عفونت به نواحی مجاور مانند چشم،مغز،گلو و راه هوایی وجود دارد که حتی ممکن است باعث مرگ بیمار شود.

در مورد کودکان زیر 8 سال ، موارد فوق نصف تا یک سوم ، متناسب با وزن کودک تجویز میشود .

============================================